A Goodyear a NASA Glenn Kutatási Központjával együttműködve olyan abroncsok kifejlesztésén dolgozik, amelyek a Holdon, vagy akár a Marson is képesek hordozni az űrutazók járműveit. Az elsődleges cél, hogy az új termék megbirkózzon a földön kívüli körülményekkel, de a munka során a fejlesztők hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a nem levegővel töltött abroncsok földi használatával kapcsolatban is.

“A környezet sajátosságai miatt a Földön használatos hagyományos, pneumatikus megoldás nem alkalmazható a Holdon – magyarázza Vivake Asnani, a NASA szakértője – “Emellett a holdabroncsoknak homokos, laza terepen is tapadniuk kell, de akár olyan felületen is, amelyet ember még nem látott testközelből.”

A '60-as években zongorahúrból készült


Nem ez az első eset, hogy a gumigyártó az űrbe merészkedik, a hatvanas években General Motors-szal – a magyar Pavlics Ferenc vezetésével – több mint 10 éves munkával fejlesztette ki a NASA számára az Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV) hálós holdabroncsának koncepcióját. Az LRV abroncsát zongorahúrból szőtték, mert egyedül ez az anyag volt megfelelően rugalmas, mégis puha szerkezetű.

Az ott szerzett tudást is felhasználják a jövő holdjárójának kerekéhez, de annál jóval több kell most, hiszen ezúttal olyan abroncsra van szükség, amely az Apollo LRV-nél tízszer nagyobb súlyt bír el és százszor akkora távolságot tesz meg. Az első, 12 abroncsból álló készlet 2009 telére készül el, és az új NASA Chariot járműre szerelik fel, amelyet a texasi Johnson Space Center-ben mutatnak be.