A parkolási gondok megoldására évtizedek óta használják a parkolóházakat és a mélygarázsokat, amelyek nemcsak drágák, de a helykihasználásuk sem jó. A legzsúfoltabb területeken a gépesített parkolási rendszereket alkalmazzák, de ezek sem hibátlanok. Legfőbb hátrányuk, hogy az automata magasraktárak elve alapján működnek: ha a hátsó sorból kell egy autót elővarázsolni, előbb félre kell tenni az útból az előtte várakozókat – írja a Népszabadság.

A hátrányok kiküszöbölésére egy új elrendezésű parkolási rendszert dolgozott ki a magyar Friwaldszky házaspár. A kör alaprajzú, többszintű parkolótoronyban sugaras elrendezést alkalmaznak, így az autókat csak a be- és kiparkoláskor kell mozgatni. Az acélelemekből készült torony szétszedhető és összerakható szerkezet, időlegesen is fölállítható, majd később egy másik helyen újra összeszerelhetik. Az építmény a felszín alatt, mélygarázsszerűen is kialakítható.

A kocsik be- és kipakolása emberi közreműködés nélkül történik: a kör alakú szintek belsejében két, egymástól független lift szállítja az autókat. A többi parkolóraktár-szisztémával ellentétben – a parkolótoronyban a gépkocsikat nem tálcával együtt mozgatják: minden autó a saját, befékezetlen kerekein gurul. Ezért a tárolóhelyeken nincs szükség görgőkre, forgó-mozgó mechanikákra.

350 négyzetméternyi alapterületű 10 szintes torony összesen 120 autót tud befogadni (ugyanannyi gépkocsi eltárolásához egy hagyományos parkolóban körülbelül 4-5000, az eddig használatos gépesített parkolási rendszerekben szintenként 500-800 négyzetméternyi területre van szükség. A parkolótorony viszonylag olcsó is, így az előzetes számítások szerint nagyjából öt év alatt kitermeli az árát, miközben körülbelül 30 évig használható.

Forrás: Népszabadság