Úgy tűnik, nemcsak a kínai áruk miatt drága az üzemanyag, hanem az európai autóeladási trendek is rájátszanak.
 
“Az autósoknak hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy a gázolaj ára akár tartósan is magasabb lehet a benzinénél. Ennek az az oka, hogy nemcsak Magyarországon, hanem Európában is nagyobb mértékben nő a kereslet a gázolaj, mint a benzin iránt” – magyarázta Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.

Az idei első félévben a gázolaj-felhasználás tíz százalékkal, a benziné pedig öt százalékkal emelkedett. Miután a szállítási ágazat dinamikusan fejlődik, a fuvarozók pedig általában dízel üzemanyagot használnak.

Emellett amiatt, hogy a dízelüzemanyag ára – a kisebb jövedéki adótartalom miatt – alacsonyabb a benzinnél, egyre nőtt a dízelmotoros autók száma, amelyek műszakilag már nem maradnak el a benzines változatoktól. Ám a finomítók kapacitása nem bővül olyan mértékben, mint a felhasználás, a kereslet és a kínálat közötti feszültség pedig növeli az árakat.

Jelenleg az orosz importgázolajjal pótolják a hiányzó mennyiséget, ami hamarosan újabb problémához, áremelkedéshez vezethet a kéntartalomra vonatkozó új normák miatt. 2008 januárjától a gázolaj megengedett kéntartalmának a jelenlegi 0,2 százalékról 0,1 százalékra kell mérséklődnie. Ennek viszont az orosz gázolaj nem felel meg.

Szakértők úgy jósolják, hogy jövőre átlagosan hét-nyolc százalékkal lesznek magasabbak az üzemanyagárak, mint az idei átlagár. A benzin átlagára négy-öt, a gázolajé pedig tíz százalékkal emelkedhet.

Forrás. Magyar Nemzet