Kell az új autó

Bár Magyarországon idén is tovább csökkent az újautó-eladás, a közép-kelet-európai régió kiemelkedő fejlődést mutat – derül ki a JATO Dynamics, a világ vezető autóipari piackutató és – elemző cégének a térség 12 országát vizsgáló legutóbbi jelentéséből.

2007 harmadik negyedévét értékelve kiderül, hogy 14,9 százalékkal növekedtek az eladások a korábbi év azonos időszakához képest, a három hónapos időszakban 325 ezer darabbal több autó fogyott.

Hasonlóan jó eredményt mutat az első kilenc hónap teljesítménye is. 2006-hoz képest 14 százalékkal több új autót vásároltak, ami 981 ezer darabos bővülést jelent. Észtország és Litvánia importőrei közel 50 százalékos bővülésnek örülhetnek idén.

A térség harmadik legnagyobb piacán, Magyarországon 5,9 százalékos csökkenést mért a Jato, októberig 128.958 darab autó kelt el.

A Skoda a legnépszerűbb

Közép-Kelet-Európában az első kilenc hónap alapján továbbra is a Skoda a legnépszerűbb, megelőzve a feltörekvő Opelt, a Daciát (mindkettő 19 százalékos növekedés) és a Volkswagent (+18,7%).

Ami a márkák fejlődését illeti, ott persze a kisebb piaci részesedésűek vezetnek, míg a Kia szeptember végéig 81,4 százalékkal növelte eladásait, addig a Skodából 0,6 százalékkal több autó fogyott. Mondjuk a Ford-Opel-VW hármas mind-mind 20 százalék közelében növelte eladásait.

Nemcsak a kisautókra egyre nagyobb a kereslet mifelénk (Suzuki +24,9%), de luxusautóból is sok fogy. A BMW kilenc hónap alatt 38,9, a Mercedes-Benz 32,4 százalékkal értékesített több személyautót.
 
Veri a Skodát a Dacia

Folyamatosan csökkent a Dacia Logan iránti kereslet, de modell szinte továbbra is vezeti az eladásokat, majd 77 ezer fogyott belőle. Jelentősen csökkent (-14%) a Skoda Fabia (58 ezer) értékesítése is, de a harmadikként befutó Octáviából több fogyott (49 ezer db), mint 2006-ban. Külön érdekes, hogy a tíz legkeresettebb modell között kétszer is szerepel az Opel Astra. Míg az újból 24 ezer kelt el, addig a Classic kivitelből is elvittek 18 ezer darabot.