30 500 Ft a kötelező átlagos díja


Egy hete nyilvánosak a 2008-as kötelező felelősségbiztosítási tarifák. Úgy tűnik, hogy az átszerződésre megszabott időben egyre többen váltanak biztosítót, a fő mozgatórugó pedig az ár maradt.

Évi 24 000 Ft megtakarítás

A biztositas.hu szakértői 700 000-nél több váltásra számítanak. Adataik szerint az átállók átlagosan 24 000 forinttal kedvezőbb díjjal kötik meg új szerződésüket, a tavalyi 18 500 forintos engedmény helyett. A megtakarítások megugrottak, az átlagdíj pedig esett. Míg 2004-ben 43 500 forintba került a kötelező egy évre, idén már 30 500 forintból kijön.

A környezet kárát is állja a biztosítás


Az idei kötelezőszezonról egy a multikat és az előretörő egyesületeket is jól ismerő szakértővel beszélgettünk. A tarifatáblázatokból azt látja, hogy az új belépők díjszintje az idei kampányban is csökkent. Tehát több helyen érdemes lehet felmondani a meglévő szerződést és újrakötni ugyanott – tanácsolja.

Kötelező, kétfelől

A kötelező felelősségbiztosítást kétféleképpen lehet megközelíteni. Sokak szerint ez egyfajta adó, ezért a legolcsóbbat kötik. Ha lassan vagy gyengén fizet, mit érdekeljen, úgyis az bajlódik vele, akinek egyébként én okoztam kárt a saját hibámból.

Többe kerül, de szimpatikusabb megközelítés a következő. Ha már valakinek kárt teszek az autójában, akkor legalább ne növeljem az értékcsökkenés, az utánajárás és a kieső autó miatti kárát és bosszúságát. Mivel a kötelezőnél nincs jogviszony a károsult és a kötelező biztosító között, az első megközelítés marad az uralkodó. A kötelező úgysem nekem fizet – mondják sokan.

Törés egyesületis kötelezővel
Meg kellett előlegeznem a javítást


Az én autómba nem olyan rég beleszaladt egy majdnem új Meriva. Kötelezőből elég volt a tulajnak a legolcsóbb, a szerviz így hallani sem akart arról, hogy ők egyezkedjenek a biztosító egyesülettel.

Az autó kellett, ezért zsebből megelőlegeztem a javítást, amíg korrekt kárfelmérés után és két hónapon belül megjött a pénz. Bizalomgerjesztő helyen megkötött kötelezővel máshogy ment volna az ügyintézés, de a vétkest ez cseppet sem érdekli. Egészen addig, amíg az ő gusztusos Opeljében nem tesz milliós kárt egy egyesületi tag.

Mi a baj a kicsikkel?

Legtöbben csak az árat nézik


Bajos választani a neves és az olcsó biztosítók között. Egy biztosítótársaság esetében az egyes üzletágak bevételei kompenzálják egymást. Ez a háttérbeli biztonsági plusz azért fontos, mert egy biztosított után akár 1,5 milliárd forintot kell kifizetnie a felelősségbiztosítónak.

Ez a maximális összeg személyi sérüléses baleseteknél, de gondoljunk egy teherautóra, amely belemegy egy hídba. A műtárgyban tesz mondjuk kétszázmilliós kárt, a felüljáróról leesik és meghal 10 munkás, akik után fejenként 5 milliót kell fizetni. Máris 250 milliónál vagyunk egyetlen káreseménnyel, ami csupán a hatoda a keretnek.

A következő oldalon szó lesz arról, ki kivel van érdekközösségben és mi a teendő, ha félünk a károkozó biztosítójától


Veszélyes túlvállalni

Akkor van gond, ha a felduzzadt állomány kárkifizetéseivel túlvállalja magát egy szolgáltató. Ekkor kezd egy biztosító belekötni, amibe csak tud, és próbálja lassítani-nehezíteni a kifizetéseket. Tudunk olyan biztosítóegyesületekről, amelyek egy-másfél évig nem fizettek a károsultnak, a tisztázott helyzet ellenére.

Stabilabban fizeti a kárt egy neves cég


Fontos tudni, hogy egy világcég a törvényi előírásokon felül a nevével is szavatol a kifizetésekért. Nyilván a nagy szereplőknél sem minden papsajt, de a kárügyintézés és a kifizetés nagyságrendekkel gördülékenyebb az egyesületek gyakorlatánál – állítja informátorunk. Nemcsak a nevük és a fenntartandó szervezet miatt drágábbak, hanem a kifizetésekhez képzett jelentősebb tartalék miatt is – teszi hozzá.

Minden drágul, kivéve a kötelezőt

A döntés azért nagyon nehéz, mert melyikünk törhet pálcát a csak az árat néző autós felett? Egyre többe kerül neki a család bérlete, az egészségügyi ellátás, az iskoláztatás. Bérét olvasztja a felpörgő infláció, durvul az összes közüzemi számla és mennek fel az élelmiszerárak. Az autósokat annyi teher sújtja, hogy mindig lesz piacuk az árak letörésével toborzó kötelezős cégeknek.

129 milliárdról van szó
Másfél milliárdig teljesít a kötelező biztosítás


A PSZÁF szerint tavaly 3,87 millió járműre élt kötelező felelősségbiztosítás. A biztosítottak összesen 129,3 milliárd forintot utaltak át a szerződésüket kezelő biztosítóknak és biztosító egyesületeknek. A szolgáltatókból idén már 14 verseng a befizetésekért.

A biztosítottak 36 százaléka elérte a legkisebb díjú Bonus 10-fokozatot, 28 százalékuk A0 alapdíjas, malusa alig van valakinek. Ha tényleg ilyen kevés a károkozó, nem értjük, miért csak öt zárt nyereséggel az üzletág 12 tavalyi szereplője közül?

Nem baj, ha drága, csak szállítsd az ügyfelet!

A biztosítós biznisznek lényeges eleme a neves cégek és a márkakereskedések érdekközössége. A nagy biztosítótársaságok arra ösztökélik a márkakereskedéseket, hogy ővelük szerződtessék az autóvásárlókat, ennek fejében a multik nem kifogásolják a magas rezsióradíjakat. A szerviz örömmel javítja a jó helyen biztosított autókat, mert tutira megkapja a pénzt.

A károkozót megbírságolhatja a rendőrség


Ebben a buliban a biztosítóegyesületek nem vesznek részt. A piac számos szereplője, a magánemberektől a kisebb-nagyobb műhelyekig nem bízik bennük, ezért sokan nem vállalják a javítást utólagos fizetéssel, ha a kötelező egy egyesületnél fut.

Hívjunk rendőrt?

Aki nem bízik a károkozója felelősségbiztosítójában, akkor is hívjon rendőrt, ha nincs személyi sérülés és egyértelmű a felelősség. A rendőr kijön helyszínelni, ami szabálysértési eljárást jelent és a vétkes a végén többet fizethet annál az összegnél, amit a rosszhírű biztosítóval megspórolt.