Magyarországon 2006 végén 3,87 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező jármű volt, amelyek közül 2,62 millió volt személyautó – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének a kötelező biztosításokkal foglalkozó elemzéséből.

A biztosítási állomány az utóbbi évben a korábbi évekhez képest gyorsabban nőtt: míg 2004-ben kb. 90 ezerrel, 2005-ben 50 ezerrel bővült, tavaly 200 ezerrel volt több gépjármű forgalomban az előző évhez képest, ami 5,5 százalékos növekedés.

Jelentősen emelkedett a személygépkocsik száma, melyek között egyre jelentősebb arányban szerepelnek a nagyobb motortérfogatúak. Ez pedig rossz hír a biztosítóknak és a közlekedőknek is, miután a statisztika szerint a személyautóknál a kárgyakoriság arányosan növekszik a motor térfogatának nagyságával.

Persze a veszélyközösség szempontjából a “legrosszabbak” változatlanul a vontatók és a 80 férőhelynél nagyobb buszok. A piacon az egy káreseményre jutó kárráfordítás 2005-höz viszonyítva csökkent. Mindössze minden huszadik autóssal történik káreset. A tavalyi kárgyakoriság (éves károk száma/átlagos állomány db) 5,0 százalék volt, s ez európai viszonylatban is jónak mondható.

A PSZÁF jelentése rámutat, hogy a kármentes személyautók 2002-ben érhették el a legmagasabb, bónusz 10-es (B10) díjbesorolási kategóriát. Amelyekből sok fut a hazai utakon, a tavalyi adatok szerint a teljes személyautó-állomány mintegy 36 százaléka B10-es.

Az állomány 28 százaléka A0-s bónuszfokozatú volt, azaz az új belépő szintjén volt, míg a maluszos járművek aránya minimális volt. E mutatók azonban nem teljesen fedik a valóságot, mert a biztosítói nyilvántartások hibásak, nem pontosan tükrözik az elmúlt másfél évtized változásait.