1957. november 7-én készült el a keletnémet zwickaui gyárban az első Trabant, egy P50 típusú. Az 500 köbcentis kétütemű jármű azonnal sikeressé vált, a következő négy évben közel 130 ezer fogyott belőle. (Az 1955 óta ugyanott gyártott P70 még nem Trabant néven futott.)

Nem éppen mérnöki csoda az autó megszületése, hiszen a pártvezetés előre megszabta az autó tömegét, fogyasztását, árát. A Trabant kifejezés kísérőt, útitársat jelent.

A fejlesztések nyomán 1962-ben elkészült az erősebb motorral és karosszériával rendelkező, szögletesebb P 60-as, amely Trabant 600, majd Trabant 601 néven került forgalomba. A 600 köbcentis motor 26 lóerőt tudott. Igazi érdekesség volt a nyugati benzinkutasok számára, hogy a benzintankot a motortérben helyezték el.

A Trabantból a kétajtós limuzin mellett kombi és a határőrségnek gyártott, nyitott terepjáró-változat, Tramp is készült. Sőt, Hycomat néven volt a mozgáskorlátozottak számára is használható automata kuplunggal felszerelt kivitel is.

Határöröknek készült a Tramp

Határöröknek készült a Tramp


1989-ben teljesen megújult a Trabi. A forma hasonló maradt, de a műszaki tartalom teljesen megváltozott. Nemcsak új első-hátsó felfüggesztést, de korszerű 1,1-es 4 ütemű Volkswagen-motort kapott. A váltókar a kormány mögül a padlóra került, és elöl tárcsaféket alkalmaztak.

1991-ig tartó pályafutása során a Trabantból összesen 3,7 millió kelt el. Magyarországon a staisztika szerint még nyolcvanezer van forgalomban a papírjaguárnak is csúfolt kisautóból.

Eredeti reklámfilm a kultikus járműről: