2007. április 1-jén lépett életbe a KRESZ új szabálya, mely szerint azokon az utakon, amelyek alkalmasak erre, lakott területen kívül 90 km/óránál gyorsabban is lehet autózni. Csakhogy még nem jelölték ki azokat az utakat, ahol lehetne is élni az elvi lehetőséggel.

A Magyar Közút Kht. készített egy listát azokról a helyekről, ahol javasolják a sebességhatár emelését, ezt átadták a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, de döntés még nem született.

Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet szakembere szerint nem is lenne szerencsés nagyobb sebességet engedni, mert az növeli a balesetek számát. Szerinte ezt a hazai statisztikák is bizonyítják. Amikor 1993-ban 60-ról 50 km/órára csökkentették a lakott területen belüli sebességhatárt, annak eredményeként rövid távon 30 százalékkal, hosszabb távon 13 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma.

2001-ben lakott területen kívül emelték 10 km/órával a sebességhatárt, rá egy évre 200-zal több balesetben elhunyt személyt regisztráltak lakott területen kívül, miközben lakott területen belül nem volt jelentős változás.

Holló Péter szerint egy svéd kutató (Jöran Nielson) 20 évvel ezelőtt megalkotott képlete alapján 10 kilométeres átlagsebesség-növekedés 50 százalékkal növeli a baleseti halottak számát, ugyanekkora sebességcsökkenés 30 százalékkal csökkenti az áldozatok számát.

Forrás: Független Hírügynökség