Az autók katalizátoraiban nemesfémek segítik elő a kipufogógázokat tisztító kémiai folyamatokat. A Mazda most a nanotechnológia felhasználásával egy új katalizátort fejlesztett, amely jelentősen csökkentheti a felhasznált platina és palládium mennyiségét, de változatlan marad a katalizátor gáztisztító képessége és élettartama.

A hagyományos katalizátorokban a nemesfémeket hordozóanyagra viszik fel. A kipufogógázzal érintkezve a nemesfém nagyobb szemcsékké áll össze, ami csökkenti a katalizátor aktív felületét, és így a katalizációs képességét.

Ennek ellensúlyozására, azaz a hatékony tisztítási teljesítmény fenntartásához jelentős mennyiségű nemesfém beépítésére van szükség. Viszont a Mazdának sikerült 5 nanométernél (nm) kisebb (nagyon nagyon kicsi) átmérőjű nemesfémszemcséket alkalmazni, és most először egyesével beültetetni és helyhez rögzíteni.

Ennek eredményeként nem következik be a nemesfémszemcsék csomósodása, és a háromutas katalizátorokban felhasznált, igen drága nemesfémek mennyisége 70-90 százalékkal csökkenthető.