Az Európai Bizottság azt javasolta hétfőn, hogy 2009-től tegyék kötelezővé minden újonnan gyártott autóban az úgynevezett fékasszisztenst (angol rövidítéssel: BAS, brake assist system). Az unió “kormánya” szerint ezzel jelentősen csökkenthető lenne a halálos közúti balesetek száma Európában.     

A gépjármű-elektronikai rendszereket (ABS, ESP, BAS) gyártó Bosch statisztikái szerint a gépjárműbalesetek mintegy egyharmadát okozzák az ütközések, valamint az úttesten elhelyezkedő akadályok. Az Európai Unió országaiban évente több mint 8 ezer gyalogos és kerékpáros veszti életét közúti balesetben.

Sajnos a veszélyes közlekedési helyzetekben a gépjárművezetők alig egyharmada fékez teljes erővel, miközben a legtöbb autós csupán tétovázva, óvatosan teszi ezt. Ez pedig nem jó.

A BAS lényege az, hogy egy műszer folyamatosan méri, hogy a sofőr rálép-e a fékre, és ha igen, milyen erővel. Ha azt érzi, hogy a vezető vészfékezni akar, akkor automatikusan a legerősebb fékezésre kapcsol. Sőt, ha lanyhul a nyomás, de nem azért, mert a vezető visszavenne a lassításból, csupán gyenge a lába, akkor is tartja a maximális fékezést. Ezzel pedig csökkenhet a fékút.

Legkevesebb 1100 ember élete lenne megmenthető a BAS kötelezővé tételével a szakértők szerint, és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma is jelentősen csökkenne. A BAS kötelező beépítése csak akkor valósítható meg, ha 2009-ig valamennyi tagállam törvényhozása elfogadja a javaslatot. Jelenleg a blokkolásgátló már kötelező az új autókban az unióban.

Forrás: Független Hírügynökség