Ma hozta nyilvánosságra az Év Autója bizottság, melyik hét autóból kerülhet ki a 2008-as Év Autója cím győztese. A hetes lista szereplői: Fiat 500, Ford Mondeo, Kia Cee’d, Mazda2, Mercedes-Benz C-osztály, Nissan Qashqai, Peugeot 308. 58 európai újságíró dönt a cím odaítéléséről, titkos szavazáson 25 pontot kell szétosztaniuk a hét jelölt között. A két magyar zsűritag közül Gajdán Miklóssal beszélgettünk a lehetséges befutóról.

Gajdán szerint hárman a legesélyesebbek, szerinte a Fiat 500, a Mazda2 és a Kia Cee’d nevét hirdethetik ki győztesként november 19-én. Közülük is kiemelkedik a Fiat retro kisautója, mely ügyesen lovagolja meg az európai kisautós kultuszt, megfelelően felépített hírrel rendelkezik, és van benne spiritusz, ami kell többek között a keményszívű német újságírók meghódítására.

Az eladási számok egyelőre igazolják a Fiat reményeit, Európa-szerte nagy sikerrel fut az új 500-as, a legnagyobb piacokon hosszú várólistát kell kibekkelni. Az Év Autója cím mellett szól a felfokozott vásárlói kedv és az is, hogy a zsűri előnyben szokta részesíteni a Fiat autóit. Eddig hatszor kapta Fiat a címet, és többször nyert a konszernhez tartozó Alfa Romeo is. Legutóbb a 147 a 2001-es, a Fiat Panda pedig a 2004-es évre.

Népszerűségben tuti a cee'd

Népszerűségben tuti a cee’d


Mazda2

A Mazda2 mellett szól szintén egyedi külleme, valamint az, hogy kategóriatársainál jó 200 kilóval könnyebb. Ez érződik mozgásán is, a Mazda2 könnyed vezethetőségű, barátságos formájú kisautó. Később dízelmotorral és háromajtós kasztnival is kapható lesz, ez is fontos szempont a döntésnél.

Kia Cee’d

Főként önmagához képest produkált meglepetésszerűen nagyot a Kia a Cee’ddel, de a kategória átlagát tekintve is nagyszerű autó a Cee’d, ezért lehetne belőle is könnyen Év Autója-címgyőztes. Mellette szól a 7 év garancia, a jó műszaki kivitelezés, a gazdag karosszériakínálat, de ellene szól a gyenge presztízs, ami a döntőbiztosságnál is szempont ugyanúgy, mint autóvásárlásnál.

Futottak még

Kevés az esélye a Ford Mondeónak, mivel tavaly az S-Max győzőtt. A Ford egyébként is inkább a jövőre koncentrál: az új Fiesta és a Kuga lehet majd akár jövőre a lista élén. A Nissan Qashqai érdekes koncepciót lovagol meg: úgy akar terepjárónak látszani, hogy közben kisebb motorokkal és elsőkerék-hajtással is kapható, így a terepjárók káros tevékenységeit részben mentesíti. Az ötlet bejött, a Qashqai a Fiat 500-hoz hasonlóan szépen felülteljesíti a tervezett eladási számokat.

A Mercedes C-osztály esélye azért csekély, mert a drága presztízsmodellek ritkán tarolnak a választáson, másrészt az a fajta spiritusz, technikai újítás is hiányzik belőle, ami a győzelemhez segíthetné. Ugyanez igaz a 308-asra is, nincs benne annyi erő, ami a 2002-es választáson a 307-esben megvolt, ezért nem valószínű, hogy elődjéhez hasonlóan ebből is év autója lenne.