A bioüzemanyagok irracionálisan drága eszközei a klímaváltozás elleni küzdelemnek, helyette ésszerűbb lenne az államnak olcsóbb szén-dioxid-csökkentési módokat ösztönöznie – vélekedett Vargha Péter Simon, a Mol stratégiai elemzője egy pénteki pódiumbeszélgetésen Budapesten.

Mint a szakértő kifejtette, Magyarországon a kukoricából készült bioetanol benzinbe keveréséért literenként 8 forint jövedéki adókedvezmény jár. Ezzel a támogatással szerinte a bioüzemanyag-részarány kedvezőbb emissziós jellemzője miatt megspórolt szén-dioxid tonnája 1300 euróba kerül.

Vargha összehasonlításként említette, hogy a szén-dioxid-tőzsdéken jövő évi lejáratra egy tonna kibocsátás ára 20 euró körül van. Ez az ár azt jelzi, hogy körülbelül ekkora ráfordítással már lehet szén-dioxid-megtakarítást elérni más technológiákkal – magyarázta a stratégiai elemző.

Hozzátette, hogy a  – nálunk 210 fotintért árult –  85 százalékban bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag úgyszintén túl drága, hiszen a jövedéki adó alól mentesülő biokomponens-hányad miatt mintegy 600 euróba kerül egy tonna szén-dioxid-kibocsátás megelőzése. A szakértő szerint mindezek miatt helytelennek tartja, hogy politikusok sokszor közgazdasági megalapozottság és hozzáértés nélkül írnak elő kötelező jövőbeni piacirészesedés-arányokat a megújuló energiaforrásokra.

Hasonló állásponton van a Renault fejlesztési vezetője is, szerinte hasonló okok miatt nem éri meg a hibrid, és a dízelmotoroknak van jövőjük.
 
Forrás: MTI