A Levegő Munkacsoport és a Magyar Önkormányzatok Szövetsége üdvözli a kormány lépését, miszerint a teherautóknak több helyen kell majd útdíjat fizetniük a jövőben. Ennek ellenére mégis úgy gondolják, hogy a tervezet mostani formájában többet árt, mint használ.

A településen áthaladó utakat is fizetőssé tennék

A GKM csak bizonyos fő közlekedési utakon tervezi az útdíj bevezetését, de az önkormányzati és egyéb alsórendű utakon a teherautók sokkal nagyobb károkat okoznak, mint a kifejezetten teherforgalomra tervezett utakon. A Levegő Munkacsoport szerint akkor lenne elfogadható a tervezet, ha az minden magyarországi utat fizetőssé tenne a teherautók részére.

A Magyar Önkormányzatok Szövetsége hasonlóan gondolkozik. Szerintük meg kellene fontolni, hogy a településen áthaladó utakra is kiterjesszék a fizetési kötelezettséget, amely összegből az önkormányzat is részesülne. Így a teherforgalom nem terelődne az alsóbbrendű utakra, és lenne forrás ezen utak karbantartására és felújítására.

A két szervezet a svájci példát ajánlja a szaktárca figyelmébe, ahol az útdíj mértéke a jármű megengedett össztömegétől és károsanyag-kibocsátásától függ. Továbbiakban felhívják a figyelmet az Európai Bizottság által elvégzett kutatásokra, amelyek egyértelműen kimutatják, hogy a járművek sokkal nagyobb kárt okoznak a településen belül, mint azon kívül. Ez alapján hibás az az elv, hogy a teherautóknak csak lakott területen kívül kell fizetniük, és fennáll az esély, hogy az önkormányzatok saját útdíjjal vagy útelzárással védekeznek majd.