Április elején kerülhet az Országgyűlés elé az elektronikus útdíjrendszer (ED) kiépítésének terve. A honatyáknak arról kellene dönteniük: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) meghirdetheti-e a tárgyalásos közbeszerzési eljárást a matricás autópályadíj-rendszert előreláthatólag 2013-ig fokozatosan felváltó elektronikus díjszedésre – tudta meg a Népszabadság.

Az elektronikus útdíjrendszer lényege, hogy a használó a megtett út arányában fizet. Aki többet megy, többet, aki rövidebb utat tesz meg, kevesebbet fizet. Az autóban elhelyezett jeladó által kiadott adatokat műholdas vagy földi vevőkkel ellenőrzik, és mérik, milyen hosszan is autózott fizetős útszakaszon a jármű.

Leghamarabb a teherautósoknak kell majd áttérniük az új rendszerre, a tervek szerint ők legkésőbb már 2009 januárjában így használnák az addigra 3100 kilométeres, autópályákból, autó- és főutakból álló fizetős hálózatot. Ha minden jól alakul, akkor viszont már 2008 végén életbe léphet az új megoldás.

Személygépkocsival 2013-ig lehetne matricával használni a gyorsforgalmi utakat, addigra az ED már 4000 kilométerre terjedne ki. Egy felmérés szerint, a magyar autópálya-használók használatarányosan fizetnének.

A Népszabadság információi szerint, mai árakon számolva, a 3,5 tonnánál nagyobb kéttengelyes tehergépkocsik és az összes autóbusz kilométerenként 27 forintért használhatja majd a díjas útszakaszokat. A 3,5 tonna feletti háromtengelyesek 33, a négy- vagy többtengelyesek 40 forintot fizethetnek kilométerenként. Egy korábbi információi szerint a személyautóknál kilométerenként 5,60-7,50 forintos díjat szednének.

26,4 milliárd forintra becsülik a beruházás költségét, amelyet magánbefektetők valósítanának meg. Cserébe viszont a koordinációs központ 69,3 milliárdot fizetne ki öt év alatt a számlázási szolgáltatásért. Öt év után KKK-hoz kerülne a rendszer.

Emellett 23,5 milliárdot fizetnének ki az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek, amely ezért ellenőrizné az úthasználat jogosságát. 2013-ig tehát 92,8 milliárd forintjába kerülne a költségvetésnek az új rendszer, ám a számítások azt mutatják, öt év alatt 235 milliárd forint nettó bevételt hozna az államnak.

Elvárás a pályázókkal szemben az is, hogy úgy valósítsák meg a rendszert, hogy a gyorshajtók elleni fellépést is támogassa. A 200 km/órával haladók 95 százalékát tudnia kell azonosítani. Ennek egyik módja lehet az M6-oson alkalmazott kamerás megoldás, amely a szakasz elején és végén is jegyzi a rendszámokat, és egyszerű, út/idő számítással átlagsebességet számol.