A német Volkswagen, Audi és DaimlerChrysler autógyártók összefogtak a dízelmotorok népszerűsítésére az Egyesült Államokban. Ennek nyomán született meg a Bluetec, amely az alacsony fogyasztású és a hagyományos dízelekhez képest tisztább üzemű dízelmotorokat foglalja össze.

Minden gyártó maga dolgozik az összefogáson belül a károsanyag-kibocsátási normák betartásához szükséges technológiákon. A Volkswagen kifejlesztett két új rendszert, amelyek a kipufogórendszerben az oxidációs katalizátorhoz és a részecskeszűrőhöz csatlakoznak.

A Passat-kategória alatti járművekhez egy NOx-tároló katalizátort tesztelnek. Ez megköti, “felszívja” a nitrogén-oxidokat, akárcsak egy szivacs. Anélkül, hogy a vezető ebből bármit is észrevehetne, időnként a rendszer kitisztul. Ilyenkor a motorvezérlés pár másodpercre üzemmódot vált.

Ennek nyomán a Volkswagen bemutatta az eddigi legtisztább üzemű TDI-t. A “tiszta TDI” motorral ellátott Jetta 2008-tól lesz elérhető a vásárlók számára. Az egész koncepció a nitrogén-oxidok redukciójára épül. A wolfsburgi mérnökök a motor belső továbbfejlesztésével és új kipufogógáz-utókezelési eljárással érték el, hogy akár 90 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid hagyja el a kipufogót.

A nagyobb típuscsaládok egy úgynevezett SCR-katalizátort (Selective Catalytic Reduction) kapnak. Itt egy folyékony adalék, például az AdBlue segít a tisztításban, amelyet egy kiegészítő fém- vagy műanyag tankban visz magával az autó. A Volkswagen azon dolgozik, hogy két kötelező szervizlátogatás között kitartson az adalékanyag mennyisége, így elég lenne a szervizben feltölteni a tartályt.