Majdnem négy halott naponta

Új frontot kíván nyitni a rendőrség a közlekedésbiztonságért vívott harcban. Magyarországon idén már 800 ember halt meg az utakon, és ha semmi nem változik, év végéig még 400-an lelik halálukat közlekedési balesetben.

Olcsó és hatékony lehet

Mivel hazánkban a kormány nem biztosít elegendő forrást a közlekedésbiztonság javítására és az úthálózat állapotát is ismerjük, így a szabálysértők adatainak továbbadása hatékony megoldás lehet. Ez ugyanis százmilliók nélkül, törvénymódosításokkal megoldható. A szabályozás előkészítésére már össze is ült egy testület a rendőrség, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetve az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium embereivel.

Mint a BAR-lista

Kérdés, hogy adatvédelmi szempontból problémás-e a szabálysértésen ért autósok adatainak kiadása a kötelező felelősségbiztosítást kínáló vállalkozásoknak. A listát nagyjából az adósok bankközi feketelistájához hasonlíthatjuk. Segítségével a biztosító egyesületek és biztosítótársaságok értesülnének a rendőrségi eljárásban elmarasztalt autósok vétkeiről. Az elv a következő: aki bizonyíthatóan elkövetett több kihágást, az veszélyesebben közlekedik, tehát vállaljon nagyobb részt a kötelező biztosítás terheiből. A cél, hogy az autósok anyagilag is érdekeltté váljanak a szabálykövetésben.

Legkorábban 2008-ra

A tegnap megjelent 2007-es kötelező tarifákban már nem érvényesíthető a differenciálás. Dr. Komáromi Endre rendőr ezredes a 2008-as évet említette az első lehetőségként, amikor a kihágásaikkal bizonyíthatóan nagyobb veszélyt okozó autósok kötelező díjaiban megjelenhet a felár. Az Európai Unió 2010-re felére szeretné leszorítani a halálos balesetek számát. 2003-ban hazánk, kevesebb pénzzel, gyengébb úthálózattal és eleve lemaradással indulva, 30 százalékos csökkentést vállalt 2010-re.

Öv nélkül kevesebbet fizetne a biztosító

Közlekedésbiztonsági célt szolgálna az a módosítás, amit szintén a rendőrség javasol. Ennek értelmében aki vétlen egy balesetben, de gyorshajtott, vagy nem kötötte be az övet, annak a biztosító ne térítse a teljes kárösszeget. Ez az osztott felelősség elve, amivel szintén arra próbálják rászorítani az autósokat, hogy tartsák be a szabályokat. Kevesen tudják, hogy ittas vagy jogosítvány nélküli vezetés esetén ez a gyakorlat már most is él!

Kérdés, hogy a ki nem fizetett összegekkel mi lesz. Lenyelik a biztosítók égből pottyant profitként, átadják az államnak közlekedésbiztonsági programokra vagy legalább ennyivel kevesebbet emelnek a kötelező díjain? Válasz még nincs.

Mindegy, hogy nő vagy férfi

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piac felét itthon az Allianz uralja. A társaság idén az infláció alatti átlagos díjemelést jelentett be és 120 forintért elérhetővé teszi az aktív kárrendezést meglévő ügyfelei számára.

A társaság a tapasztalatok nyomán leegyszerűsítette tarifatáblázatát, kihagyták belőle a sok zavart okozó tömeg/teljesítmény arányt, amivel a sportos autók tulajdonosai járnak jól. A társaság megszüntette a nő-férfi differenciálást is ügyfelei körében, ami esélyegyenlőségi szempontból volt aggályos.

Gyermekekkel olcsóbb

Az Allianz ezentúl nem veszi egy kalap alá a fiatalokat, mert a gyermekesek tarifáiban érvényesítik a fiatal szülők nagyságrendekkel alacsonyabb baleseti kockázatát gyermektelen kortársaikhoz képest.