Eredetileg a smartot arra találta ki a DaimlerChrysler, hogy megoldást nyújtson a nagyvárosok közlekedési és parkolási problémáira. Az önálló márkanév alatt azonban több modell is bemutatásra került: először a cabrio, majd a roadster/coupé és a forfour. Bár kétségtelenül fiatalos és tetszetős járművek voltak, a piacot ez nem hatotta meg, az áruk megölte az autókat, sőt majdnem a fortwo is belebukott az eurómilliárdos veszteségbe.

De mára úgy tűnik, sikerült valamennyire rendezni a helyzetet, a fortwo ugyanis már a második generációnál tart, amely 2007 első felében mutatkozik be. A pénz azonban még nincs a kincstárban, s a sikerreceptbe bekerült az is, hogy már nemcsak az európai kontinens van a célkeresztben, hanem az USA is.

Ott vannak igazán nagy városok, hát hol van például Párizs vagy Róma, New Yorkhoz vagy Detroithoz képest? Csakhogy az amerikaiak jobban szeretik a Chevy Silverado típusú dömpereket. Szükség lesz tehát a jó marketingre. Az első lépés már tavaly megtette az autógyár, amikor a Rózsaszín Párduc című filmben Steve Martin és Jean Reno egy ilyen kétülésessel furikázott. Az anyagi siker érdekében átdolgozták a gyártást is, a korábbi 4,5-ről 3,5 órára sikerült lenyomni az egy autó gyártásához szükséges munkaórák számát.

Az alapvető koncepció a jövőben sem változik a kocsin: továbbra is mini marad, de a lehetőségekhez képest gyarapszik néhány centit. Marad a gömbölyded forma, négy kerékkel a négy sarokban, Tridion cellába bújtatott két üléssel, apró motorral és használható csomagtartóval. A poggyásztér egyébként egyharmaddal nagyobb lesz, mint az elődjéé. A hangsúly a nagyobb praktikumon, a minőségen és a kényelmen van.

A napvilágra került kémfotók tanúsága szerint a legnagyobb újdonságot nem az jelenti majd, hogy kívül-belül megújítják a kocsit – látszik, hogy túl sok teret nem kaptak a designerek. Jó példa erre, hogy a korábban függőlegesen elhelyezett kilincs szinte ugyanolyan most is, csak lazán elfeküdt. A műszerfal is nagyon hasonló maradt a régihez, csak a kerek szellőzők szögletesek lettek.

Könnyen meglehet, hogy a smart autópályán sem fog elveszni, állítólag javul a menetkomfort és a kényelem – ami a jó néhány centis tengelytáv-növekedéssel magyarázható. És a lóerők számának növekedése sem válik a kocsi hátrányára: 70 ló tör elő a Mitsubishitől kapott motorból, aminek turbós párja 90 lóerővel harap. Természetesen készül dízelmotoros variáns is, egyelőre tisztázatlan ménesmérettel, de alacsonyabb fogyasztással és tisztább üzemmel. De mindez legkorábban jövő tavasszal lesz kézzel fogható, megvásárolható valósággá.