A tavalyi 4-4,5-ről 2006 első félévében mintegy 3-3,5 százalékra csökkent az országos bliccelési ráta az autópályákon. Ez azonban nem elsősorban a javuló morálnak köszönhető, hanem az autópályákon üzemelő, egyre szigorúbb ellenőrzési rendszernek. A cél, hogy “minden autós egyenlő eséllyel, és szinte biztosan találkozzon matricaellenőrzéssel” – mondják.

A kamera nem alszik

Több módszerrel is vadásznak a csaló autósokra. Éberek egyfelől az úgynevezett fix kamerák, de mellettük mindig portyáznak a kamerás autók, illetve folyik a csoportos ellenőrzés is. A kamerák értelemszerűen ki alvásigényűek: éjjel-nappal és extrém időjárási körülmények között is folyamatosan készítenek felvételeket. A kamerákhoz kapcsolódó rendszámfelismerő rendszer segítségével tudja kiszűrni a matricával nem rendelkező járműveket az emberi tényező.

S ahol nincs telepített kamera, ott csapnak le a mobil ellenőrző autók. Ezek mozgás közben, illetve a lehajtóknál állva ellenőrzik a kocsik rendszámát. Nem tűntek el az emberek sem a rendszerből, az ÁAK Zrt. munkatársai megállíthatják, és személyesen, a matrica vagy egy készülék segítségével, a rendszám alapján vizsgálják az úthasználati jogosultságot.

E munkatársak általában az autópálya-rendőrség, a VPOP, a határőrség, a közlekedésfelügyelet, a katasztrófavédelem embereivel együttműködve szűrik ki renitens aszfaltbetyárainkat.