Schweitzer Ferenc, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Földrajztudományi Intézetének igazgatója, egy budapesti konferencián elmondta: a fagykárok 8-9 milliárd, míg az olvadással összefüggő útburkolati sérülések 10-11 milliárd forintot tesznek ki.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, az MTA Változás-Hatás- Válaszadás (VAHAVA) projektje és az Allianz Hungária Biztosító Rt. által szervezett tudományos konferencián Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület Fenntartó (FKF) Rt. közútfenntartási igazgatója ismertette: a föld alsó légrétegének átlaghőmérséklete az elmúlt 150 év alatt 0,6 Celsius fokot emelkedett. Emellett erősödött a hősziget jelenség a városokban, amelyek belső hőmérséklete erősödött a környezetéhez képest. Ugyanakkor a csapadék mennyisége 60-80 millimétert csökkent, ám az egyre szélsőségesebbé váló időjárás következtében a nagy intenzitású esőzések, havazások mennyisége emelkedik.

Csanádi Csaba ismertette: a 4300 kilométeres budapesti közúthálózatból a Fővárosi Önkormányzat kezelésében 1043 kilométer főút és tömegközlekedési út van, amelynek 37 százaléka nem megfelelő állapotú, átlag életkoruk pedig meghaladja a 30 évet, amiből következik, hogy nem felelnek meg a dinamikusan növekvő forgalmi terhelésnek. Csanádi kiemelte, a felújítások üteme jelentősen elmarad a szükségestől, a fenntartási munkák pedig alulfinanszírozottak.

Hozzátette: a főváros gépjármű forgalmának 80 százaléka a főutakon bonyolódik, amelyeknek több mint fele rossz állapotú. A főutaknak átlagosan évente 3,1 százalékát újítják fel, ami 32 éves felújítású ciklusnak felel meg. A tömegközlekedési utaknak bár csak 20 százaléka nem megfelelő állagú, de évente ezeknek csak 1,2 százalékát újítják fel írja a FigyelőNet.