Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.02.16. 07.02

A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!

Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.

Fronthajtással marad a kézifék

Fronthajtással marad a kézifék


Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Szöges gumival, a lefagyott belvízen

Szöges gumival, a lefagyott belvízen


A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Kommentek

Suzukiból készített BMW-t a magyar srác

Az eredmény pedig a tőle megszokott minőségben kapjuk. De van itt tuningolt autópálya-rendőr és kabrió Honda Civic is.

F1: Belgiumban Rosbergre száll a glória

A Belga Nagydíj pénteki edzésén a Mercedes autójára is felkerül végre a saját találmányuk, a fejvédő keret.

F1: Ecclestone átveszi a Német Nagydíjat?

Bernie Ecclestone pár éve még a Nürburgringet akarta megvenni, most a hockenheimi futam szervezését vállalná magára, hogy megmaradhasson a Német Nagydíj.

Eladó BMW: driftre készült, falunap lett belőle

Olvasónk küldte a nap hirdetését, amiben egy több színben világító, nagyon tuning BMW-t kínálnak eladásra.

Egy rendkívüli sebességrekord tragikus története

Mindössze tizenkét ember tudta átlépni a 400 mérföldes sebességet szárazföldön, belső égésű motorral hajtott istenkisértő szerkezettel. Köztük van egy apa-fiú páros, akiknek történetét azoknak is érdemes ismerni, akik nem rajonganak a sebességi rekordokért.

F1: A Sauber rákapcsolt, indul a toborzás

Az immár biztosabb anyagi háttérrel rendelkező Sauber-csapatnál megindult az építkezés, leigazolták Max Verstappen volt versenymérnökét.

12 eszméletlen kamion, amit érdemes megnézni

Hétvégén elrajtol a Kamion Európa-bajnokság mezőnye a Hungaroringen, ahol a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbiért is izgulhatunk. Ennek apropójából pedig, hangolódásképpen, összeszedtünk néhány különleges kamiont a versenypályákról és a nagyvilágból.

Rosberg: Tiszta lappal indulok

Nico Rosberg a nyári szünet után újraindítja a bajnokságot, a szezon első felét lezárta magában. Alig várja, hogy a spái pályán vezethessen.

Harapós lett az új Scania

Rendhagyó módon a hannoveri IAA előtt mutatta be a Scania a következő modellgeneráció első példányait. Egyelőre még keveset lehet tudni róluk.

Elcseréltem anyámért az autómat

Nem tudtam mást csinálni, szinte bűnözőként bántak velünk a rendőrök – mondja olvasónk. Először nem is hitte, hogy rendőrökkel van dolga.

Ez a videó most megtanít helikoptert vezetni

Imádjuk a hatvanas évek Amerikájában készült oktatóvideókat, ez is egy zseniális darab.

F1: Ilyen, amikor Hamilton lángol

Persze, ez csak egy trükkös fotó. Twitter-posztjában a mindennapi imádkozásról emlékezett meg a háromszoros bajnok.