Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.02.16. 07.55

A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!

Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.

Fronthajtással marad a kézifék

Fronthajtással marad a kézifék


Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Szöges gumival, a lefagyott belvízen

Szöges gumival, a lefagyott belvízen


A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Heves jeges 1

Kommentek

Unod a dugókat? Ettől most eldobod az agyad

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.