Hiába a világ harmadik legnagyobb autógyártója a Ford, az észak-amerikai részleg helyzete siralmas. A pénzügyi helyzetet próbálták javítani a Hertz autókölcsönző eladásával is, de a jövőben további megszorításokra lesz szükség. 2005-ben az észak-amerikai autógyártási tevékenységből a Ford 1,6 milliárd dolláros (324,3 milliárd forint) deficitet volt kénytelen elkönyvelni, a 2004-es 1,4 milliárd dolláros nyereséggel szemben.

Elemzők ennek egyik okaként a gyártókapacitás kihasználatlanságát jelölték meg, mert az oválos márka gyárai átlagosan 75 százalékon üzemelnek. A Ford konszern elnöke, William Clay Ford Jr. a héten ezért bejelentette, hogy a következő négy évben 25 ezer fővel csökkentik a dolgozók létszámát. Közöttük gyári munkások és irodai dolgozók is lesznek és a fennmaradó alkalmazotti rendszert is racionalizálják Észak-Amerikában. 2004 végén a dolgozók száma közel 123 ezer volt.

Ez lesz a Ford második nagy átalakítási akciója 2001-óta. Akkor még a világ második legnagyobbja volt a Ford, de a Toyota azóta megelőzte. A japán gyártó idén valószínűleg a GM-et is letaszítja a trónról.

A Ford részesedése az amerikai piacon a múlt évben 18,6 százalék volt a tíz évvel korábbi 25,7 százalékkal szemben. A most bejelentett változtatásokkal 2012-ig hét összeszerelő üzemet és hét alkatrészgyárat be is zárnak, ami több mint egymillió darabbal csökkenti a Ford gyártási kapacitását.