Az utóbbi két napon történt balesetek miatt a Dakar szervezői úgy döntöttek, hogy az utolsó, a Rózsaszín-tó melletti gyorsaságin már nem versenyeznek a résztvevők. A viszonylag rövid szakaszon általában már nem dől el semmi, de egy-ketten még kieshetnek, ahogy ez majdnem megtörtént Palik Lászlóval tavaly.

A Lisszabon-Dakar Ralin az autósoknál ezzel a tavaly még második Luc Alphand – Gilles Pickard duó nyert. Ez a győzelem a Mitsubishi történetének 11. Dakar sikere. A három gyémántos márka sorozatban hatodszor lett a legjobb, Alphand, az egykori síelő pedig most először végzett az élen. A második helyen a Giniel de Villiers – Tina Thörner páros zárt, akik a Volkswagent erősítették. Hátrányuk 9000 kilométer után csupán 17 perc volt. Összességében a Mitsubishi lehet elégedettebb, hiszen övék a harmadik és a negyedik hely is, míg a németek többi autója az 5., a 8. és a 11. helyen zárt. Az utóbbi két év legjobbja, Stéphane Peterhansel idén is esélyes volt a győzelemre, de a 12. szakaszon összetörte autóját, ezzel a negyedik helyre került.

A mieink közül a nyolcadik Dakarján induló Szalay Balázs és navigátora, Bunkoczi László 29-ikként zárta az idei viadalt. Úgy tűnik, ez a párosítás sikeres, közösen ugyanis mindháromszor sikerült célba érniük. Szalaynak ez a negyedik sikeres befutója. ” Jó érzés, hogy itt vagyunk, hogy sikerült. Az eredménnyel, a helyezéssel elégedett vagyok, főleg annak tudatában, hogy voltak nehézségeink. Vezetési hibából adódóan és technikai gondok miatt is veszítettünk időt, úgyhogy küzdelmes viadalunk volt.” – mondta Szalay.

A 2006-os Dakar végeredménye – Autók:

1. ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 53:47:32
2. DE VILLIERS / THÖRNER VOLKSWAGEN +00:17:53
3. ROMA / MAGNE MITSUBISHI +01:50:38
4. PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI +03:20:24
5. MILLER / VON ZITZEWITZ VOLKSWAGEN +03:23:25
6. SCHLESSER / BORSOTTO SCHLESSER-FORD +04:09:23
7. SOUSA / LURQUIN NISSAN +05:40:11
8. SABY / PERIN VOLKSWAGEN +08:14:45
9. CHICHERIT / BAUMEL BMW +08:25:13

29. SZALAY / BUNKOCZI OPEL +30:44:16

Új győztest avattak a motorosoknál is Marc Coma személyében. A spanyol motoros természetesen a KTM színeiben versenyez. Coma idén mindent vitt, hiszen a tereprali világbajnokságon is ő volt a legjobb. Ez az osztrák gyár hatodik elsősége a Dakaron, amit 2001 óta sorozatban szereztek meg. Lehet, hogy nem lesz több, ugyanis a KTM vezetői Andy Caldecott halála után már a kivonulásról beszéltek. Hiába a sok-sok győzelem, ha minden évben pilóták halnak meg a motorjaikkal. (Tavaly Richard Sainct és Fabrizio Meoni hunyt el.) Idén a második helyen a tavalyi győztes Cyril Despres futott be, aki sokáig a győzelemre is esélyes volt, ám utána bukott. Elismerésre méltó, hogy sérülten is ilyen eredményre volt képes. Idén is teljes volt a KTM fölénye, a legjobb, aki nem az osztrák cég motorjával indult, a portugál Helder Rodrigues volt Yamahával.

Ahogy tavaly, úgy idén is csak Varga Ákos jutott el a célig a magyar motorosok közül. Idén a motorosok nem mehettek 150 km/óránál gyorsabban, Vargának azonban tönkrement a műszere, ami a sebességtúllépést jelezte volna, ezért már a verseny elején komoly büntetést kapott gyorshajtásért. Ezzel messzire került az élmezőnytől, így a továbbiakban biztonságos tempóban motorozott, végül a 60. helyen jutott el Dakarig. A győri motoros tavaly indult itt először, de akkor 27. lett.

“Úgy érzem, ez a verseny nehezebb volt, mint a tavalyi, vagy legalábbis most többet dolgoztam, többet szenvedtem a célba érkezésért, mint korábban. Eddig kétszer indultam a Dakaron, és szerencsére mindkétszer sikerült is célba érnem. Most úgy gondolom, jövőre nem jövök. Túl sokat láttam, túl sokat tapasztaltam, és sokszor megijesztett, ami a pályán másokkal történt.” – értékelt Varga a verseny után.

A 2006-os Dakar végeredménye – Motorok:

1. COMA (ESP) KTM 55:27:17
2. DESPRES (FRA) KTM +01:13:29
3. SALA (ITA) KTM +02:29:48
4. BLAIS (USA) KTM +02:36:18
5. DE GAVARDO (CHI) KTM +03:22:47 (Büntetés: 01:00:00)
6. ULLEVALSETER (NOR) KTM +03:54:52
7. DUCLOS (FRA) KTM +04:43:56
8. CASTEU (FRA) KTM +06:16:21
9. RODRIGUES (POR) YAMAHA +06:54:41 (Büntetés: 02:00:00)

60. VARGA (HUN) KTM +28:50:26

Vlagyimir Csagin idén is a leggyorsabb volt a kamionok között. Az orosz versenyző ötödik győzelmét szerezte meg a Dakaron, ami a Kamaz hetedik elsősége is egyben, amivel a márka csúcstartó. Bár az idén hat szakaszgyőzelmet gyűjtő versenyző hosszú időre elakadt a mauritániai dűnék között, a többi szakaszon sokkal gyorsabb volt ellenfeleinél, így viszonylag hamar magabiztos előnyre tett szert. A tavalyi győztes, Firdaus Kabriov ezúttal harmadik lett a holland Hans Stacey mögött, aki idén öt szakaszon is a leggyorsabb volt.

Két magyar kamionos csapat is eljutott Dakarba. Közülük a Darázsi Zsolt – Rack György – Szalai Norbert trió végzett jobban. Ők már komoly tapasztalattal bírnak, 17-ikek lettek. Az újonc versenyzők közül a Szobi Balázs – Éder Attila – Jobbágy Ákos trió volt az egyetlen, aki befejezte a sivatagi versenyt, ami az ő esetűkben a győzelemmel ér fel. Ők a 25. helyet szerezték meg.

A 2006-os Dakar végeredménye – Kamionok:

1. CSAGIN / JAKUBOV / SAVOSTYIN KAMAZ 71:22:16
2. STACEY / GOTLIB / DER KINDEREN MAN +02:21:09
3. KABIROV/ BELJAEV / MOKEJEV KAMAZ +03:05:52
4. DE AZEVEDO / MARTINEC / JUSTO TATRA +05:30:51
5. SUGAWARA / HAMURA HINO + 09:42:25

17. DARÁZSI / SZALAI / RACK MAN +30:08:46 (00:30:00)

25. SZOBI / ÉDER / JOBBÁGY MAN +49:00:14 (Büntetés 02:00:00)

252 motoros, 184 autó és 75 kamion vágott neki a 28. Dakarnak. Az összes induló 39 százaléka érte el a célt, 99 motoros, 66 autó és 35 kamion. Ennek a mezőnynek minden eddiginél több magyar résztvevője volt. Összesen 24 hazánkfia indult el az európai kontinensről, de csak kilencen haladhattak át a dakari célon. Idén elsőként a Palik László – Darázsi Gábor kettős esett ki műszaki hiba miatt, ők még az afrikai kontinensre sem jutottak át. Hermann Henrik tavaly után idén is feladta a viadalt, ezúttal az ötödik szakaszig jutott, ahol a motor műszaki hibája miatt nem tudott elindulni.

Az ötödik szakaszon bukott Kátai Péter, aki lábtöréssel került korházba. Az ötödik szakaszon sérült meg Szilvási Péter is, aki nem tudott másnap rajthoz állni. Szilveszter Zsolt erdélyi magyar motoros is ugyanekkor bukott, aki a MOL regionális csapatában indult. Greff Róbert folyamatos műszaki problémákkal küzdött a verseny alatt, amit általában ki tudtak javítani, ám amikor a hatodik szakaszon eltört a quad váza, feladta a versenyt.

Kis Sándor és Czeglédi Péter a hetedik szakasz után adta fel, hiába sikerült törött autójukat kijavítani. Január 10-én újabb négy versenyzővel fogyatkozott meg a magyar mezőny, ekkor a Liszi László – Tóth Dénes és a Kristóf Márton – Hujber Imre párosoknak kellett feladni a versenyt. Egy nappal később a 11. szakaszon a Szaller Zoltán – Laklóth Aladár – Csitári Tibor csapat is műszaki hiba miatt fejezte be idő előtt a versenyt.

A versenyzők várhatóan január 16-án, hétfőn 16:35-kor érkeznek haza Dakarból Budapestre az Alitalia AZ 0526-os járatával a Ferihegy 2B terminálra.