Még több kamera az autópályákon

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2005.06.24. 02.06

Megduplázódik a matricafigyelő kamerák száma a hazai autópályákon, a pihenőhelyeken pedig az aszfaltba épített mérlegeken ellenőrzik majd a kamionosokat. Közeleg az elektronikus díjszedés is.

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz “matricához” jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is “befizethetjük” az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett “free flow” (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Kommentek

Emberi irányítás nélkül száguld ez a monstrum

Te rá mernél bízni egy számítógépre közel 500 tonna irányítását? Nos, úgy néz ki, hogy a Komatsu igen.

F1: Alonso válaszokat vár Malajziától

Fernando Alonso duplán is kíváncsian érkezik Malajziába, hiszen a felújított pálya és a McLaren versenyképessége is nagyon érdekli.

Elektromos páncélszekrény a Renault-tól

A szépséges DeZir tanulmány utódjának mondja legújabb koncepcióautóját a Renault. A Trezorról holnap hull le a lepel.

Ne játssz mások életével! – Fájdalmasan őszinte videó

Készülj, mert ez nem az a szokásos propagandaszöveg, ez egy igaz történet, amit nem biztos, hogy kibírsz sírás nélkül.

F1: Verstappen örül, hogy ő téma

Max Verstappent nem zavarja, ha kritizálják, úgy van vele, hogy a rossz reklám is reklám.

Világbajnok parkolás, nem hiszed el, hogy befér

Egy jó kamionsofőr előtt nem nagyon van lehetetlen, még akkor sem, ha a fizika törvényei mást diktálnak.

5 trükk, ami tetszeni fog, ha autóval jársz

Olyan apró és egyszerű trükkök következnek, amik tényleg megkönnyíthetik a mindennapjaid. Persze csak akkor, ha autóval közlekedsz.

A legjobb BMW?

Megnyúztuk az M2-est, és rájöttünk, hogy ennél gyorsabban egyetlen BMW-vel sem tudnánk autózni. Főleg kanyarban, keresztben. Végre egy erős autó, ami nem akar megölni.

F1: Te jó ég, mit tolt be Button reggelire!

Jenson Button jövőre tart egy év pihenőt, talán ezzel is magyarázható, hogy már nem diétázik olyan szigorúan.

Na mi nem lesz a 3-as metró aranyáron felújított kocsijaiban?!

Homokzsákokkal tesztelik a 3-as metró felújított szerelvényeit, még szerencse, hogy azoknak nem kell klíma, de a hús-vér utasoknak azért nem ártana. Vagy hülyeség?

Eladó Eclipse, amihez sehol nincs a BMW meg a Golf

Tucatautó E46-ok, sufnituning-VW Golfok, szevasztok!

Elárulta magát az új F1-főnök?

A motorsportmarketing-guru Zak Brown elhagyta saját cégét, és már ki is jelentette, hogy imádna az F1 vezetésében dolgozni.