Még több kamera az autópályákon

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2005.06.24. 02.06

Megduplázódik a matricafigyelő kamerák száma a hazai autópályákon, a pihenőhelyeken pedig az aszfaltba épített mérlegeken ellenőrzik majd a kamionosokat. Közeleg az elektronikus díjszedés is.

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz “matricához” jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is “befizethetjük” az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett “free flow” (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Kommentek

Megéri az erősebb motor?

Azonos lökettérfogat, különböző teljesítmény: melyik motor a jobb választás? Négy középkategóriás párost hasonlítottunk össze.

Óriási csatával lett dobogós Kiss Norbi a Hungaroringen

Látványos előzésekkel, magyar fölénnyel és hosszú combokkal folytatódott ma a Kamion Európa-bajnokság.

F1: Nagyon jó helyzetben a Force India

Remekül szerepelt a Force India a Belga Nagydíj időmérő edzésén. Sergio Perez a hatodik, Nico Hülkenberg a hetedik helyről indulhat, bizakodnak a pilóták.

F1: Alonsót még büntethetik a verseny előtt

Fernando Alonsót a Belga Nagydíj vasárnapi rajtja előtt további hátrasorolással sújthatják, de nem érdekli, csak a célba érés számít. Jenson Button nagyon örül a 9. helynek.

F1: Ricciardo túljárt Verstappen eszén?

A Red Bullnál mindkét pilóta saját maga dönthetett arról, milyen gumistratégiával kezdi a versenyt. Daniel Ricciardo úgy érzi, ő sakkozott okosabban.

F1: Hamiltont megszívatták a trükközéssel?

Lewis Hamilton motorcserés büntetések miatt a mezőny végéből indul a vasárnapi Belga Nagydíjon, azt mondja, a legrosszabbkor jött a hátrasorolás és a gumik sem fekszenek majd neki igazán.

F1: Vettel úgy érzi, nyerhet Belgiumban

Sebastian Vettel ugyan csak negyedik lett a Belga Nagydíj időmérőjén, de úgy érzi, megnyerheti a vasárnapi futamot.

F1: Rosbergnek nem volt rutinmunka a pole

Noha úgy tűnt, hogy Nico Rosberg kényelmesen szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjon, a német szerint nem volt sima a kvalifikáció, és a verseny sem lesz az. Az első három nyilatkozatai.

F1: Rosbergé a pole, Verstappen a nyakán

A Forma-1-es Belga Nagydíj időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg hozta a pole-t, de a helyi hős, a Red Bull-os Max Verstappen is ott lesz az első sorban. A ferrarisoké a második sor.

A flexből készült láncfűrésznél érdekesebb dolgot nem látsz ma

Akinek csak néha kell egy-egy vastagabb ágat elfűrészelni otthon, annak felesleges kiadás egy láncfűrészbe befektetni, de nem is kell, ugyanis némi házi barkáccsal a jó öreg sarokcsiszolóból is alkalmi fűrész lehet.

F1: Räikkönené az utolsó edzés, Verstappen bajban

A Forma-1-es Belga Nagydíj utolsó edzésén a ferraris Kimi Räikkönen lett a leggyorsabb, miközben tovább trükköztek Lewis Hamiltonnal, a Red Bull-os Max Verstappen pedig műszaki hibával küszködött.

F1: A Force India nem hisz Perez lelépésében

Bár a spekulációk a Renault-hoz kötik Sergio Perezt, a Force Indiánál azt mondják, jövőre is náluk versenyez majd.