Még több kamera az autópályákon

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2005.06.24. 02.06

Megduplázódik a matricafigyelő kamerák száma a hazai autópályákon, a pihenőhelyeken pedig az aszfaltba épített mérlegeken ellenőrzik majd a kamionosokat. Közeleg az elektronikus díjszedés is.

Nem csak az autópálya hálózat bővül idén, hanem a hozzá tartozó elektronikai infrastruktúra is. Május 31-én az M7-es autópálya 17-es és 110-es kilométerszelvénye között befejeződött az optikai kábelhálózat teljes kiépítése. A rendszer segítségével lehetővé válik a meteorológiai és forgalomszámláló mérőegységek, valamint az üzemi hírközlés adatainak gyors és közvetlen továbbítása. A hálózat végleges átadását egy három hónapos próbaüzem előzi meg, amely augusztus 31-ig tart.

Az autósokat közvetlenül érintő hír, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. idén az újabb változtatható jelzésképű táblák mellett további matricaellenőrző kamerákat is telepít az autópályák mentén.

Jelenleg négy ponton (kettő az M3-ason, kettő az M1-esen) 16 kamera figyeli a járművek rendszámát és ellenőrzi, hogy az adott autóhoz tartozik-e érvényes autópályamatrica. Idén év végéig várhatóan megduplázódik a kihelyezett fix kamerák száma, ebből biztosan jut az M7-esre, a nem az ÁAK. Rt. felügyelete alá tartozó M5-ösre, valamint az épülő M6-oson lesznek ilyen eszközök.

A kamerák minden alkalommal pontos időt is rendelnek a lefotózott rendszámhoz, így a néhány perccel később megvásárolt matrica már nem megoldás a büntetés elkerülésére.

A bliccelés visszaszorításának érdekében a kamerás és az autókra szerelt mobil kamerás ellenőrzésen kívül, a pihenőhelyeken történő ún. mobil csoportos ellenőrzés is egyre valószínűbb.

Ennek végrehajtását segítik a központilag vezérelt, változtatható jelzésű táblák, amelyek akár az autópálya teljes keresztmetszetét is egy pihenőhelyre való behajtásra szólíthatják fel. Az ilyen nagyszabású ellenőrzési akciókat az ÁAK Rt. más hatóságokkal együttműködve végzi.

A táblák ilyen alkalmazási lehetőségét először az M1-es autópálya 156. kilométerszelvényénél lévő pihenőhelynél próbálják ki. Ilyen esetekben a VPOP és a Határőrség bevonásával a kamionokat terheléses ellenőrzésnek is alávetik majd, amit az aszfaltba süllyesztett mérlegek tesznek lehetővé.

A mérőeszközök beépítése szintén idén novemberig készül el. A tervek szerint minden autópályán lesz egy olyan pihenőhely, ahol ilyen nagyszabású ellenőrzéseket bonyolítanak majd.

Minden valószínűséggel 2006 január elsejétől jelentősen könnyebb lesz “matricához” jutnunk, anélkül, hogy a benzinkúton sorba kellene érte állni. Ugyanis újévtől mobiltelefonon és interneten is “befizethetjük” az autópálya használatának díját, így nem lesz szükség matricára.

2008 január 1-től tervezik az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetését, ami még egyszerűbbé és kényelmesebbé teheti az utazást. Ennek megvalósításához egy elektronikus jeladót kell majd az autóban tartanunk, és megállás nélkül úgynevezett “free flow” (szabad áramlás) rendszerben vehetjük igénybe az autópályát.

A rendszer másik nagy előnye, hogy a sofőröknek nem átalánydíjat, hanem a használattal arányos forgalmi díjat kell befizetniük a postán, miután kézhez kapták számlájukat.Az elektronikus díjfizetési rendszer technikai hátterének kiválasztása pályázat útján történik.

Alapvetően két rendszer működik Nyugat-Európában, a mikrohullámú jelekkel, valamint a Németországban alkalmazott műholddal kommunikáló rendszer, amely nem igényel út menti jelfogó állomásokat.

Az elektronikus rendszert kezdetben a teherforgalom résztvevői használhatják, majd később az autósok is. Ezzel párhuzamosan sokáig választható lesz még a matricás módszer is.

Kommentek

Kamionsofőrnek álltak az F1-es sztárok

A Német Nagydíj felvezetéseként a mezőny német pilótái Mercedes Actrosok volánjánál próbálták ki magukat.

Jönnek az elektromos kamionok

Az akkumulátorfejlesztésben elért eredmények a következő évtized elején már lehetővé teszik elektromos hajtású nehéz tehergépjárművek kereskedelmi célú forgalomba állítását – véli a Daimler.

1 valóság 2 arca

A Volvo XC90 amellett, hogy a világ egyik legerősebb hétszemélyes szabadidőjárműve, a legtakarékosabb és legtisztább üzemű autó egyben. Tudj meg többet a Volvo hibrid szabadidő-autójáról!

Teherautó helyett ember húzta a helikoptert

35 tonnás helikoptert vontatott el egy nagyon erős ember.

F1: Úgy néz ki, tényleg megmenekült Monza

Olasz sajtóértesülés szerint végre-valahára tényleg sikerült megegyezni Monza 2017-től érvényes Forma-1-es szerződéséről. Imola hoppon maradt.

Biztos, hogy jobb egy Alfa, mint egy Fiat?

Elsőkerék-hajtás és nagyszériás műszaki alapok: nyitott kétülésesek esetén ez akár élménygyilkos kezdet is lehetne. De nem az, egyáltalán nem.

Másképp csökken az autók fogyasztása

Eddig az automata váltós autók fogyasztáscsökkentésének bevált eszköze volt a fokozatok számának növelése. Az áttételek szaporításának véget vethet a hajtáslánc villamosítása.

F1: Egy hétvégéje maradt az újoncnak

Ha Rio Haryanto és menedzsmentje nem áll elő gyorsan pár millióval, a hockenheimi Német Nagydíj lesz az indonéz pilóta utolsó versenye.

Parkolásból elégtelen

Új, helytakarékos parkolási mód? Vagy vandálok tették?

Döbbenetes vasúti baki a szerda reggeli IC-n

Répcelak helyett Sárvárra futott be a szerdán reggel Szombathelyről Budapestre induló Alpokalja IC. Vajon az utasoknak mikor tűnt fel, hogy rossz irányba mennek?

Visszavásárolja a csalós autókat a Volkswagen

Előzetes hozzájárulását adta a Volkswagen kártérítési összegéhez egy amerikai szövetségi bíró. Az ügyfelek akár autójuk visszavásárlását is kérhetik.

F1: Megerősített biztonság a Német Nagydíjra

A hétvégi Forma-1-es Német Nagydíjon nem számítanak terror- vagy egyéb akcióra, de fokozott biztonsági intézkedésekkel készülnek Hockenheimben.