A szombati napnál összességében valamivel rövidebb (116,8 km), ám a szakaszok számát illetően eggyel több, hat gyorsaságit kellett a résztvevőknek teljesíteni a 2005-ös Monte-Carlo Rali záró napján. Folytatta a versenyt a tegnap kiesett Alex Bengue (Skoda), Stéphane Sarazzin (Subaru), Roman Kresta (Ford), de két JWRC-s menő Guy Wilks (Suzuki) és P.G. Andersson (Suzuki) is.

Az új szabály szerint minden nem teljesített szakaszon megkapja a versenyző az adott gyorsasági legjobb idejét kategóriánként és öt perc büntetést. Szerencséjükre Srazzin-en kívül a többiek az utolsó gyorson vagy utána estek ki, így csak egyszer öt percet kaptak (ő 15-öt). A szabály azt is előírja, hogy a versenyautójukkal a következő nap rajtja előtt négy órával be kell állni a parc fermébe.

Ennek köszönhetően a VB-n induló csapatok képesek akár új autót is csinálni egy összetörtből. Guy Wilksnek ugyan elég volt egy új első szélvédő és néhány futómű elem, de Andersson autóján rengeteget dolgoztak a szerelők.

Az első gyorsaságit (10.) a Col de Braus – Col de l’Orme közötti 7,33 kilométeres útszakaszon rendezték. Ezt a rövidke gyorsaságit Petter Solberg (Subaru) teljesítette a leggyorsabban, megszerezve idei első szakaszgyőzelmét.

Solberg 3,2 másodperccel volt gyorsabb, mint az összetettben előtte kilenc másodperccel álló, Toni Gardemeister (Ford), aki ezúttal második lett. Gilles Panizzi (Mitsubishi) lett a harmadik ezen a szakaszon, az összetettben a vezető Sebastien Loeb (Citroën) “csak” a negyedik lett.

Petter Solberg mindent megtett, hogy befogja Gardemeistert. a 11. gyorsaságin a 19,52 kilométeres La Cabanette – Lantosque közötti szakaszon is ő volt a leggyorsabb. Ellenfele ezúttal negyedik lett és majd tizenegy másodperccel lassabban teljesítette a szakaszt, így a norvég 4,9 másodperccel megelőzte őt az összetettben.

Solberg már a második hely felé kacsingathatott, mert Marcus Grönholm (Peugeot) előnye is csak 9,3 másodpercre csökkent. A szakaszon Loeb lett a második, Grönholm pedig a harmadik.

Manfred Stohl (privát) tegnap csak a kilencedik időig jutott, a 10. és 11. szakaszon azonban négy gyári autót is megelőzve hetedikként zárt, összetettben nyolcadikként.

A Junioroknál az első szakaszon Kris Meeke (Citroën) két másodpercre csökkentette a hátrányát a vezető helyen álló Kosti Katajamaki-val (Suzuki) szemben. A japán a második gyorsaságin ismét gyorsabb volt és ekkor kilenc másodperc lett az előnye.

A La Bollene Vesubie – Sospel közötti 31, 9 kilométeres gyorsasági ismét megkavarta az összetett állását. Történt ugyanis, hogy a második helyért küzdő Grönholm és Solberg is nekiment ugyanott a beton korlátnak. Mindkettőjük versenyautójának a bal első kereke szakadt ki.

A norvég nem is tudott tovább menni, Grönholm azonban három kerékkel is eljutott a szervizparkba, öt perc hátrányt gyűjtött be és visszacsúszott az ötödik helyre. Toni Gardemeister, így feljött a második helyre, Panizzi pedig a harmadikra, Loeb előnye ekkor már 2,5 perc volt.

“Mindent megtettem, hogy utolérjem az előttünk lévőket, de nem kockáztattam feleslegesen. Túl későn fékeztem, ilyen egyszerű az egész. Az a legbosszantóbb, hogy már nagyon közel voltunk ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el.” – mesélte Solberg.

“Fékezéskor megcsúszott az autó és elvesztettem az uralmamat, onnan már nem volt mit tenni. Pontosan ott volt balesetünk, ahol Solbergnek is.” – mondta Grönholm.

Ezen a 12. szakaszon a Ford új versenyzője Roman Kresta volt a leggyorsabb, megelőzve Loeb-öt és Panizzi-t is. Nem csak Kresta szerepelt kiugróan jól, hanem Manfred Stohl is, hiszen a tavalyi fejlesztésű Xsara WRC-vel a negyedik időt autózta, öt gyári autót maga mögé utasítva.

Ezzel megelőzte Harri Rovanperä-t (Mitsubishi) az összetettben és Solberg kiesésével már a hatodik helyen áll. A JWRC-ben, Kris Meeke csak negyedik lett ugyan, de Katajamakinál 25 másodperccel gyorsabban ért a célba, így ismét ő vezet, immár 16 másodperccel.


A 13. szakasz megegyezett a reggeli elsővel, így ismét Col de Braus – Col de l’Orme között hajtottak a versenyzők. A 7,33 kilométeres szakaszon nem más, mint Marcus Grönholm volt a leggyorsabb. Ugyan csak 0,2 másodperccel, de megelőzte Gardemeistert.

Loeb még mindig nem lassított, ezúttal harmadik volt és csak 2,1 másodperccel volt lassabb a győztesnél. Manfred Stohl hatodik volt itt, így 12 másodpercre növelte előnyét Rovanperä-val szemben.

Ezúttal Katajamaki gyorsabb volt, mint Meeke, így köztük a különbség 10 másodpercre csökkent még mindig a brit javára.

Sebastien Loeb korábban elmondta egy interjúban, hogy neki sokkal nehezebb lassan menni, mint a saját tempójában, mert akkor nem koncentrál eléggé. Ennek megfelelően a La Cabanette – Lantosque (19,52 km) közötti 14. gyorsaságin autózott egy abszolút első időt.

Mögötte Roman Kresta lett a második (+3,6) és Stéphane Sarazzin a harmadik(+5,9). Sarazzinnak ez volt a legjobb helyezése a tegnapi hatodik szakaszon történt esése óta. Gardemeister negyedik lett és 36,9 másodpercre került az öt üldöző Panizzitől.

Rovanperä nyolcadikként zárt a gyorsaságin, most először gyorsabban, mint a privát Stohl, ezzel 10 másodperc alá szorította lemaradását az osztrákkal szemben. A döntés a hatodik helyről az utolsó szakaszra maradt.

Kris Meeke 4,4 másodperccel volt gyorsabb ezúttal, mint Kosti Katajamaki, így a citroënes fiú 15,3 másodpercre növelte előnyét.

A Monte-Carlo Rali utolsó 15. szakaszát, a La Bollene Vesubie – Sospel közötti 31,9 kilométeres szakaszt Sebastien Loeb teljesítette a leggyorsabban. Ezzel a világbajnok sorozatban harmadszor nyerte meg a monaco-i versenyt, ez volt pályafutása 11. elsősége. Loeb az elejétől fogva vezetett és kétséget sem hagyott afelől, hogy a hercegségben nem lehet megverni őt. Hét szakaszon volt a leggyorsabb a francia.

Stéphane Sarazzin lett a második a záró szakaszon, 9,9 másodperces hátrányt begyűjtve. Rovanperänak nem sikerült visszaszerezni a hatodik helyet, mert Manfred Stohl a harmadik (+12,8) időt autózta ezen a szakaszon, a finn viszont csak hatodik(+23,3) lett.

Toni Gardemeister az utolsó szakaszon csak hetedik lett, de a finn pilóta beváltotta a Ford reményeit, hiszen a második helyig kormányozta a Focust. A finn pilótának ennél jobban már nem is sikerülhetett volna a bemutatkozás, hiszen ez volt eddigi pályafutásának legjobb eredménye.

Gilles Panizzi még ennél is jobban akarta a dobogó harmadik fokát. Szinte csak “végiggurult” az utolsó gyorsaságin, fél perccel volt lassabb, mint Loeb. 10. lett, de megszerezte a harmadik helyet a Mitsubishinek. Mögötte végzett a két Peugeot-s Markko Märtin (4.) és Marcus Grönholm (5.) is.

A Subarut és a Skodát leszámítva a többi csapat elégedett lehet, hiszen sikerült közel azonos pontot gyűjteniük. Mivel Manfred Stohl autója nem számít gyárinak, így a konstruktőrök versenyében az amúgy kilencedik Alex Bengue egy pontot szerzett a Skodának.

Katajamaki ugyan gyorsabb volt, mint Meeke, de nem eléggé, csak 0,8 másodpercet tudott faragni a hátrányából. Így a második hely lett az övé, a Colin McRae felfedezettje pedig megszerezte a győzelmet, ami a Citroën C2-es és saját első VB futamgyőzelme is egyben.

Katajamaki eredménye így is kiváló, hiszen egyetlen egyszer sem volt a leggyorsabb. Alan Scorcioni-é (Suzuki) lett a JWRC harmadik helye. A tegnap kiesett és büntetéssel visszatért Andersson és Wilks is pontot szerzett végül.

A Kronos csapat elégedetten távozhat Monte-Carloból, hiszen ők szervizelték Stohl és Meeke autóját is, amelyek nem csak helyt álltak, de kiválóan teljesítettek. Egy félig privát csapattól ez igazán remek eredmény és jót tesz a világbajnokságnak.


A versenyzők nyilatkozatai a verseny után:

“Ez tökéletes verseny volt nekünk. Nagyon trükkös futam volt, több pilóta is hibázott, szerencsére mi nem. Nagyon motiváló 10 ponttal kezdeni az évet, ennél jobban nem sikerülhetett volna. Monte-Carlo igazán különleges verseny, mert ez a legismertebb az összes futam közül, és navigátorom Daniel is ide valósi. ” – mondta Loeb.

“Még mindig szomorú vagyok a tegnapi balesetem miatt. De összességében sokat fejlődtem és rengeteget tanultam ezen a hétvégén a kocsiról és a gumikról. Slick gumikat száraz úton használni egyszerű, de jeges havas úton, azt csak itt lehet megtapasztalni.” – mondta Sarazzin.

“Nagyon sokat tanultam az autóról ezen a versenyen, van néhány dolog amin változtatnunk kell, ami segíthet a jövőben. Még szoknom kell a 307 WRC méreteit, ez az autó ugyanis jóval nagyobb, mint a korábbi autóké, amiket vezettem. Ennek ellenére nagyon pozitív benyomásokat szereztem, és örülök hogy problémamentesen sikerült célbaérnem.” – értékelt Märtin.

“Ez egy remek eredmény számunkra, és hogy ez év elején sikerült, még értékesebbé teszi. Jót vívtunk Petterrel és Marcussal, mikor megtudtuk, hogy mi történt velünk már tudtam, hogy meg lehet. Némi időt azonban veszítettünk akkor, amikor Petter autóját visszatolták elénk, ekkor ugyanis lefulladt a motorunk.” – mesélte Gardemeister.

“Ma már sokkal jobban éreztem magam az autóban, mint korábban. Sokkal jobban vezettem ma, nem hajtottam, küzdöttem, csak lazán könnyedén autóztam és rájöttem ez a legjobb, ahogy a Focust vezetni lehet. Nagyon sajnálom a tegnap esti hibámat, de végül is sikerült célba érnem és pontokat szerezni.” – mondta Kresta.

“Az utak sokkal nedvesebbek, csúszósabbak voltak, mint tegnap így kevésbé tudtam támadni. A Col du Turini-i szkaszon a nézők havat dobáltak az útra, ami nagyon veszélyessé tette ezt a szakaszt. Elégedett voltam a száraz részeken nyújtott teljesítményemmel, de nagyon sajnálom, ami tegnap este történt, e nélkül ötödik lehettem volna.” -mondta Bengue.

“Tegnap azt mondtam, ez egy nagy nap a Mitsubishinek, most azt kell mondanom fantasztikus hétvége nekünk. Ez az első dobogós eredményünk 2001-óta, most látható, hogy a három éves WRC stratégiánk működik. Az év elején egy ilyen eredmény fontos magabiztosságot és motivációt ad a csapatnak a jövővel kapcsolatban. Harri is remekül szerepelt, hiszen ez eddigi legjobb aszfalton elért eredménye.” – mondta Isao Torii, a Mitsubishi Motors Motor Sports Elnöke.

“Az, hogy mindkét autónk célba ért és pontot szerzett, valamint, hogy Gilles-ék a dobogón végeztek, azt kell mondjam fantasztikus. Nagyon sok idő telt el azóta, hogy utoljára aszfalton vezettem, de nagyon jól ment. Most már Svédországra koncentrálunk, remélem igazi téli körülmények lesznek és harcolni fogunk.” – mondta Rovanperä.

“Ma megérkeztünk. Ez az eredmény nagyon fontos mindenkinek, nagyon jó érzés, hogy a szerelők és mérnökök ilyen büszkék ránk. Harmadiknak lenni otthon, és ami fontosabb a világbajnokság legfontosabb versenyén, egyszerűen fantasztikus. Sok jó autót vezettem már itt korábban, de ilyen eredményt még nem értem el.” – nyilatkozta Panizzi.

“Most versenyeztem harmadszor Monte-Carloban és megszereztem első JWRC győzelmemet, ami a C2-esnek is az első. Ez egy nagyon fontos lépés számomra.” – értékelt Kris Meeke.

 

Eredmények:

A Monte-Carlo Rali végerdeménye:

1. Loeb-Elena Citroën Xsara WRC 4h13’05″6 83.7 km/h
2. Gardemeister-Honkanen Ford Focus WRC + 02’58″3
3. Panizzi- Panizzi Mitsubishi Lancer WRC + 03’40″1
4. Martin-Park Peugeot 307 WRC + 05’27″7
5. Gronholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC + 07’33″8
6. Stohl-Minor Citroen Xsara WRC + 08’08″9 (privát)
7. Rovanpera-Pietilainen Mitsubishi Lancer WRC + 08’29″3
8. Kresta-Tomanek Ford Focus WRC + 09’18″1
9. Bengue-Escudero Skoda Fabia WRC + 10’32″0
10. Warmbold-Connelly Ford Focus WRC + 15’09″1 (privát)
11. Meeke-Patterson Citroen C2 S1600 4h35’55″6 + 22’50″0
12. Katajamaki-Alanne Suzuki Ignis Super 1600 + 23’04″5
13. Scorcioni-Stefanelli Suzuki Ignis Super 1600 + 24’30″3
14. Sarrazin-Pivato Subaru Impreza WRC + 24’37″2

 

Eredmények:

A bajnokság állása:

Pilóták bajnoksága:

1. Sébastien Loeb (Citroën) 10 Pont
2. Toni Gardemeister (Ford) 8
3. Gilles Panizzi (Mitsubishi) 6
4. Markko Märtin (Peugeot) 5
5. Marcus Grönholm (Peugeot) 4
6. Manfred Stohl (Citroën) 3
7. Harri Rovanperä (Mitsubishi) 2
8. Roman Kresta (Ford) 1

Gyártók bajnoksága:

1. Citroën 10 pont
2. Ford 10
3. Mitsubishi 9
4. Peugeot 9
5. Skoda 1

JWRC:

1. K. Meeke (Citroën C2): 10 pont
2. K. Kajamaki (Suzuki Ignis): 8
3. A. Scorcioni (Suzuki Ignis): 6
4. D. Sordo (Citroën C2): 5
5. L. Betti (Renault Clio): 4
6. P. Andersson (Suzuki Ignis): 3
7. G. Wilks (Suzuki Ignis): 2
8. P. Valousek (Suzuki Ignis) 1