Utolsó futamához érkezett a ralivilágbajnokság, ami ezúttal 17 Ausztrál Ralival fejeződött be. A vörös murvás futamon tavaly a Subaru versenyzője Petter Solberg győzött, aki idén ismételni szeretne. Ez a verseny az N csoportos világbajnokság záró hetedeik futama is, ahol még nem hírdettek világbajnokot.

Majd 1500 kilométeres távot teljesítenek majd a csapatok a vasárnapi célig.Az első pénteki napon a szuperspeciál mellet nyolc gyorsaságit kellett teljesíteni a mezőnynek.

Az idei szezonban először fordult elő, hogy az eredményekről valami egészen más esemény vonta el a figyelmet. Carlos Sainz (Citroen), aki korábban már bejelentette visszavonulását, nem tudott rajthoz állni a záró versenyen.

A “király” a versenyt megelőző tréningen megsérült és orvosai tanácsára nem teljesíthette az ausztrál futamot. A spanyol “matador” a katalán versenyen azt nyilatkozta ugyan, hogy nem szívesen jön Ausztráliába, mert sokkal jobban szerette volna a karrierjét befejezni az otthoni közönség előtt, de valószínűleg nem gondolta, hogy akarata ilyen módon teljesül majd.

A csütörtök esti Gloucester parkbéli felvonuláson még részt vett, hogy elbúcsúzzon szurkolóitól, de az azt követő szuper speciál szakasz már nélküle zajlott. Carlos ez alkalommal a szervizből, ráadásul könnyezve kísérte figyelemmel, a két kilométernyi bemelegítést, ahol Marcus Grönholm (Peugeot) végzett az első helyen, megelőzve Sebastien Loeb-öt (Citroen).

Sainz koradélután köszönt el a csapattól és hagyta el a szervizparkot. Ezzel nem csak az ő karrierje ért véget, hanem magát a sportot érte nagy veszteség, hiszen ő volt az utolsó “nagysága” annak a korosztálynak, amit egy fiatal, múlt nélküli generáció követ.

Csütörtökön már a Shakedownt is szakadó eső kísérte, ez okozhatta Petter Solberg (Subaru) autótöréssel végződő kicsúszását, hiszen az erdei murva elképesztően csúszóssá vált, a gömb alakú kövekkel beterített, egyébként is nehéz talajon. Solberg autóját a rajtra újjá varázsolták, de a norvég, aki határozottan készült a győzelemre, csak a pénteki második szakaszig jutott. Az azt követő gyorsaságin, a kormányrúd meghibásodása miatt a második helyről esett ki.

“Nem akartam így befejezni a szezont. A baleset előtt nagyon jól kezdtem, jól éreztem magam, és nagyon keményen nyomtam, de aztán már nem tehettem semmit. A hiba nem volt nagyon súlyos, így az utolsó, két szuper speciál szakaszra visszatérhettem. Nagyszerű érzés volt ismét vezetni az itteni különleges hangulatban. Örülök, hogy megszereztem a második helyet az év végi összesítésben.” – mondta Solberg

Grönholm, aki jól vette az első akadályt is, pénteken öt szakaszgyőzelemmel, 21 másodperces előnnyel Loeb előtt fejezte be a napot. Majd így összegezte az első napot: “Megpróbáltunk egész nap biztonságos helyen autózni, minden kockáztatás nélkül. Holnap is ez a terv, természetesen fantasztikus lenne győzelemmel zárni a szezont, de még túl korai erre gondolni.”


A Peugeot másik versenyzője, Harri Rovanpera egy túlcsúszással 10 másodpercet vesztett, ezzel együtt a harmadik helyen ért célba. “Jó napom volt, megbízható volt az autóm, és képes voltam a támadásra. Remélem, holnap is sikerül ezt megmutatnom. Nagyon fontos ezen a versenyen a jó kezdés, ez szerencsére sikerült.”

Sebastian Loeb három alkalommal volt a legjobb. Az idei világbajnok első helyről indult a mai napon, és a gyors kanyarokban akadt némi problémája a túlkormányzottsággal is.

“A rajtpozícióm természetesen hendikep, de nem tudom, hogy “mennyibe került” ez nekem. A gumikat az első körben jól választottuk meg. A tréning alatt minden vizes volt, ezzel szemben ma, teljesen száraz, tele kis kövekkel. Biztosan veszítettem azzal, hogy első vagyok az úton.” – értékelt a világbajnok francia.

A Ford csapat, az egy autóra csökkent társulatával a negyedik helyet szerezte meg. Markko Märtin már csütörtök este kiszállt a játékból motorhiba miatt és a mérnökök komoly gondot diagnosztizálva, nem engedték a folytatást.

Ezzel Martin elvesztette a lehetőségét az év végi második hely megszerzésére. Mivel mindhárom, második helyre esélyes pilóta kiesett, így maradt a korábban kialakult sorrend.

A még versenyben lévő Francois Duval nem volt elégedett az autó beállításával, bár a nap végére sikerült javítani rajta. “Nehéz dolgom volt, mivel ezeket a szakaszokat nem ismerem jól. Maradok ennél a ritmusnál, nem kockáztatok, inkább tapasztalatokat gyűjtök a jövőre nézve.” – mondta a belga pilóta.

A népesnek cseppet sem mondható WRC mezőny végén, az ötödik helyen Mikko Hirvonen (Subaru) gurult be a nap végi célba.

Alister McRae vezet az N csoportos autók versenyében, aki ezen a napon mindössze egy szakaszt nyert, de a harmadik szakasztól folyamatosan őrizte elsőségét. A pontversenyben vezető Jani Paasonen-nak sem sikerült túl jól a nap, nem tudott a leggyorsabbakkal tartani, volt kilencedik, tizenegyedik ideje is.

Jelenleg ők ketten esélyesek még a világbajnoki címre, Paasonen jelenleg a harmadik helyen áll, mintegy fél percre a második helyezettől. Neki azonban a második hely is elég, hogy bajnok legyen, még ha McRae nyer is. Így várhatóan holnap és, holnap után nyomni fogja nagyon.


Az Ausztrál Rali állása az első nap után:

1. Gronholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC 1h15’43″6 105.6 km/h
2. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC + 00’21″4
3. Rovanpera-Pietilainen Peugeot 307 WRC + 01’06″6
4. Duval-Prevot Ford Focus WRC + 01’37″9
5. Hirvonen-Lehtinen Subaru Impreza WRC + 03’21″2
6. Warmbold-Price Ford Focus WRC + 05’43″9
7. A.Mcrae-Senior Subaru Impreza N4 + 06’09″7 N csop 1. PCWRC 1.
8. Atkinson-Macneall Subaru Impreza N4 + 06’20″9 N csop 2.
9. Crocker-Foletta Subaru Impreza N4 + 06’37″3 N csop 3.
12. Paasonen-Vainikka Mitsubishi Lancer N4 + 07’06″5 PCWRC 3.