Kezdetben csak az elöl ülők túlélési esélyeire próbált következtetni az Euro NCAP, félfrontális és oldalütközést végrehajtva. Idővel megjelentek a gyermekülésben utazó másfél éves és a 3 éves gyermeknek megfelelő bábuk is. 2003. novemberétől a gyermekek biztonságát külön csillagok jelzik.

A gyermekülésben utazók mellett az elgázolt gyalogosokat érő hatásokat is méri a brüsszeli központú szervezet. 2000 óta létezik az oszlop teszt is, amely a fának csapódó autót szimulálja. Ezt a tesztet nem minden autón végzik el.

A legújabb táblázatokban ötágú sárga csillagok mutatják a frontális és az oldalütközések eredményeit, zöld csillagok utalnak a gyalogosvédelem hatékonyságára, kék csillagok pedig a kisgyermekek túlélési esélyeit jelzik a töréstesztek alapján.

Az 1997 óta működő közlekedésbiztonsági szervezetet több kormány, autóklub, fogyasztóvédő intézet és az Európai Unió is támogatja.

A leglátványosabb mindig az, amikor felfújódnak a légzsákok, hajlik a fém és repkednek az üvegszilánkok. Maga a falnak ütközés csak a tesztek utolsó lépése, ami csak a több hetes előkészítő munkát követi.

A töréstesztek filmezése nagysebességű kamerákkal lehetséges, amelyek 2000 képet készítenek másodpercenként. Az ütközést követő hetekben zajlik a mérési eredmények értékelése, majd nyilvánosságra hozatala.

A töréstesztekben üzemanyag, olaj és hűtővíz nélkül vesznek részt az autók. Nem saját erejükből érik el a deformálódó falat, hanem egy hidraulikus motor gyorsítja fel őket.

64 km/órás sebességgel ütköznek az autók a deformálódó fémfalnak, az orr-rész 40 százalékával. Oldalütközésnél csípőmagasságban fúródik az autóba egy erre a célra kifejlesztett kocsi, 50 km/órás sebességgel.

A gyalogosokat helyettesítő bábukat 40-nel gázolják el a tesztelt autók, és mérik, hogy az autó orra és a motorház mekkora túlélési esélyt enged a gyalogosnak vagy biciklistának.

Az oszlop tesztnél maga az autó nem mozog, hanem az autót lökik neki 29 km/órás sebességgel egy rögzített fémhengernek, amely a fának vagy póznának csapódást utánozza. Ebben az esetben nagy szükség van a fejlégzsákra vagy függönylégzsákra, hogy a bent ülő ne fejeljen bele az akadályba.

De kik is ülnek a néhány ezredmásodperc alatt ronccsá tört autókban? Az acélbordás bábuk az átlagos termetű férfit utánozzák.

175 centi magasak, súlyuk nem egészen 78 kiló. Külön dummy-típus szerepel a félfrontális és az oldalütközésekben. A bonyolult mérőberendezésekkel ellátott bábuk ára 40 millió forint körüli.

16 pont adható a frontális ütközésre és maximálisan 18 érhető el az oldalütközésben. A kiadható pluszpontokkal együtt legfeljebb 36 pontot kaphat egy autó.

Mely típusok voltak eddig a legjobbak az Euro NCAP tesztekben? A legtöbb pontot, 36-ból 35-öt a Renault Espace IV érte el. 34 pontos lett a Renault Scénic II, a Toyota Avensis és a Volvo XC90. Öt csillag 33 ponttól jár.

A gyermekvédelem bajnoka a Ford Focus C-Max. Az elütött gyalogosoknak a Honda CR-V-től, a Honda Civictől, az MG TF-től és a VW Tourantól kell a legkevésbé félniük. Mindhárom autó három csillagot ért el a lehetséges négyből.

Jelenleg a legtöbb tesztelt autótípus megfelelő, vagy jó eredménnyel zárja az Euro NCAP tesztjeit, ami a frontális és oldalütközéseknél nyújtott védelmet illeti. A legnagyobb lemaradás a gyalogosvédelemben van.

Az értékelés vitatott eleme az a három pont, ami az öv bekapcsolására figyelmeztető villogó és sípoló hangjelzésekre adható. Egy-egy pont jár a két elöl ülő, illetve a hátsó utasoknak szóló figyelmeztetésért.

Előfordul, hogy egy autó jottányit sem lesz biztonságosabb, de egy megismételt teszten, immár a csipogókkal kiegészítve, három helyett, négy vagy négy helyett öt csillagot kap.

Ez volt a helyzet a Jeep Cherokee vagy a Volkswagen Touran esetében. Azért jár relatíve sok pont az öv bekapcsolását forszírozó jelzésekért, mivel kutatások szerint segítenek a halálos kimenetelű balesetek visszaszorításában.

Amennyiben a gyárak ezt finanszírozzák, az Euro NCAP hajlandó újra elvégezni mondjuk az oldalütközési tesztet egy jobb biztonsági felszereltségű modellel. A tesztekben ugyanis mindig azt a kivitelt törik össze, amelyeknek a legegyszerűbb az eszköztára. Ha oldallégzsák nélkül meg lehet venni az adott autót, akkor alapesetben az oldallégzsák nélküli típust tesztelik.

Az Euro NCAP weboldalán részletesen megtalálható a legtöbb ma vagy néhány éve forgalmazott autó törésteszt eredménye. A hazánkban népszerű kisautók “supermini” néven futnak, a felső középkategóriás autókat “executive cars” alatt találni, az MPV az egyterűkre utaló rövidítés.

Lényeges tudni, hogy valamely autótípus biztonságát nem lehet egyetlen törésteszt alapján megítélni. Az Euro NCAP tesztjei nagyon sok tényezőt vizsgálnak, a feltételek igen kemények, de a csillagok nem mindenhatók. Egyszerűen fontos tényezők egy autó életvédelmi képességeinek értékelésében.