A Hungaroring közepén, a versenypálya által közrefogott részen található az Allianz Hungária Vezetéstechnikai Centrum, ahol most egy hosszabb, elméleti résszel egybekötött tanfolyamon próbálhattuk ki magunkat és a fizika határait.

Az oktatók elmondása szerint a sokakba beidegződött rossz mozdulatokat a legnehezebb kinevelni az autóvezetőkből. Persze néhány óra alatt ezeket nem lehet megváltoztatni, de hatásosan el lehet indítani őket a helyes úton. Egy kurzus végeztével rengeteg tapasztalattal távoznak a résztvevők, és sokuk rádöbben arra, hogy eddigi vezetési stílusuk gyökeres változást kíván, saját biztonságuk érdekében.

Némi elméleti oktatás és a pályák bemutatása után autóba pattantunk, és egy rádióval magunk mellett próbáltuk teljesíteni a hallottakat. Elsőként a száraz és jeget szimuláló szakaszon próbáltuk azonos sebességről a féktávot. Talán egyikünk sem gondolta, hogy a 30 km/órás sebességről a 16 méteres fékút, a jégen ABS-sel, enyhe lejtőn akár 70 méteresre is kitolódhat. Satufék mellett a blokkolásgátlóval nem rendelkező autók tulajdonosainak, valamivel alacsonyabb sebességről is komoly munkát jelentett néha az egyenesen csúszás.

A féktávok felmérése után különböző szlalomozási feladatokat kellett kivitelezni, száraz és csúszós útfelületen egyaránt. Ugyanazon feladat végrehajtására több alkalom is adódott, így mindenki kipróbálhatta, mekkora is az a sebesség, amelynél még biztonságosan meg tudja oldani a feladatot. Az mindenki számára egyértelművé vált, hogy jégen az 1 km/órával magasabb sebesség is legalább egy autóhosszal meghosszabbítja a fékutat.

Mivel a résztvevő autók közül mindössze egy autó volt téli gumival szerelve, gyorsan megmutatkoztak a különbségek. A jeges útfelületen a nyári gumival 36 km/órás sebességgel végrehajtott vészfékezést a téli gumival szerelt autó 50 km/órás sebesség mellet azonos féktávval teljesítette.

3-4 óra szlalomozás után elérkeztünk a legérdekesebb feladathoz. Az autó hátsó tengelyét egy rántópad az egyik irányba hirtelen eltéríti és csak a vezető gyorsaságán múlik, hogy a jégen tud-e ellenkormányozni, vagy piruettbe kezd. Ez a feladat egy esetleges hátsó durrdefekt esetét szimulálta.

A feladatok végrehajtása közben az oktatók a biztatás és dicséretek mellett folyamatosan elemzik a történteket és tanáccsal látják el a próbálkozókat. A kurzus végén még egy újabb adag elméleti tudnivalóval és egy emléklappal is gazdagodnak a résztvevők.

A tréning mindenki számára tartogathat újdonságot, ezért csak javasolni tudjuk, hogy lehetőség szerint minél többen vegyenek részt rajta. Mivel a csúszkálás, pörgés szórakozásnak sem utolsó, ezért a tapasztaltabb sofőrök is nyugodtan vágjanak bele.