Mercedes-Benz: SLR a Nürburgringen, CLS Frankfurtban 1

Először mozgólépcsővel több emeletet kell felfelé megtennünk, ha látni akarjuk a Mercedes frankfurti kincseit. Egy 16 méteres kupolában fentről lefelé haladva először a szériaautókat láthatjuk az A-tól a G-osztályig, majd a földszintre leérve a két szenzációt: az SLR sportkupét és a CLS luxuskupét.

Az épület mellett maga az SLR is mély benyomást tesz az emberre. Frankfurtban láthattunk egy nyers karosszériát, amelyen megfigyelhető a szénszálas karosszériaszerkezet. Az autószalonokon jellemző rohanás ellenére legalább 20 percre leragadtunk négy képernyő előtt. Mind a négyen Klaus Ludwig autóversenyző egy körét láttuk a Nürburgring híres-hírhedt Nordschleife szakaszán.

Az egyik kamera az utat veszi az autó tetejéről vagy orráról. A másik Ludwigot mutatja, ahogy a rövid egyenesekben igazít egyet a napszemüvegén és közben sorolja, hogy melyik kanyart honnan kell indítani, mekkora a fékterhelés, milyen sebességgel lehet elfordítani az SLR-t.

A harmadik az elektrohidraulikus fékkel lassított kerámia tárcsák hőmérsékletét mutatja. A kerámia tárcsákon nem ritkán 880-950 fokos hőmérsékletet mértek az érzékelők. A negyedik monitoron az Airbrake nevű fékezőszárnyat láttuk működés közben. Ez a szénszálas műanyagból készült légterelő fékezéskor a lassítás erősségétől függően emelkedik ki.

Ludwig szenvtelen arccal vezet, az út dobálását jól elnyeli a futómű. Egyszer megjegyzi, hogy ebben a kanyarban halt meg hajszál híján Niki Lauda, majd tép tovább. Úgy tűnik, hogy a felvétel idején nyílt nap volt a Nürburgringen, ezért feltűnik és elmarad egy-egy Porsche 911 Turbo a 964-es szériából és néhány sportmotor is félve húzódik félre az SLR-rel megállíthatatlan Ludwig elől.

Amikor azt mondja, hogy most extrém terhelés éri a fékeket, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a fékezőszárny közel függőlegesen áll, a féktárcsák hőmérséklete pedig alig marad 1000 fok alatt.

A monitorokon a sebességet is látjuk, ami a rendkívül technikás, nagyon nehezen kiismerhető pálya néhány egyenesében és az enyhe ívű kanyarokban közelebb van a 300-hoz, mint a kétszázhoz. Két kört is végignéztünk, majd célba vettük a most még tanulmányként látható Vision CLS-t.

Két kategória, az E és az S-osztály között áll az autó, amely műszakilag az E-osztállyal rokon. Ez tulajdonképpen dicséret, mivel technikailag az E-osztály a Mercedes-Benz legmagasabb színvonalú autója, már csak fiatal kora miatt is.

Mivel a Mercedes-Benz az idei első nyolc hónapban eladott 726 000 autó egy harmadát résmodellek között értékesítette, a CLS kupé jövője is biztosnak tekinthető. A szériaautó jövő ősszel, Párizsban mutatkozik be.

Négyajtós kupét nem könnyű tervezni, mivel a kupéknál magától értetődő a két oldalajtó. A Mercedes mégis megpróbálja, mivel egy az E-osztálynál drágább autó elég jövedelmezőnek tűnik. Szemből nem a két kereklámpás arc köszön vissza. A karosszéria 491 centis, ami jóval túlnyúlik az E-osztályén. A szériamodell is megrendelhető lesz a tanulmányautón látott üvegtetővel. A 470 literes csomagtartó tágas, csak 70 literrel kisebb a limuzinénál.

Ebben az autóban láthattuk a hétsebességes automata váltót, amely a V8-as E, SL, CL és S-osztályos Mercedesekbe is megrendelhető. A motor egy duplaturbós, soros hathengeres dízel, amely teljesítményével felülmúlja a V8-as 400 CDI-t. A teljesítmény 265 lóerő, a legnagyobb nyomaték 560 Nm. A részecskeszűrős motor átlagfogyasztása 7,5 liter 100 kilométeren. 6,4 másodperc kell százig, a végsebességben a CLS sem élvez kivételt: 250-nél a száguldásba beleszól az elektronika.