Maserati Quattroporte – Négy évtized négy ajtóval 1

Megjelenésekor, 1963-ban, a Maserati Quattroporte I új kategóriát alapított: a nagy teljesítményű, de kulturáltságukkal és térkínálatukkal több embernek is kényelmes, szélvészgyors sportlimuzinokét. Ebben a kicsi, de nagyon igényes szegmensben az Iso Rivolta (Fidia) és a Jaguar (XJ 12) voltak a legnevesebb konkurensek. Az első Quattroporte-t Pietro Frua tervezte, a legújabb sorozat formaterve a Pininfarina stílusérzékét dicséri. Eddig minden széria más stúdiótól kapta formáját, nincs ez másként az ötödik generációval sem.

Itt Frankfurtban, az első széria bemutatkozásának 40. évfordulóján egy vadonatúj Quattroportét csodálhattunk meg. Élőben látva, nyugodtan azt mondhatjuk, hogy lenyűgöző az autó. Árad belőle az erő és a tökéletes elegancia. A Quattroporte hatalmas külső méreteit ügyesen elrejti a formaterv. Nem is gondolná az ember, hogy az újdonság hossza 505, tengelytávja 306 centiméter.

Kereken 400 lóerős motort kapott az autó. A V8-as szívómotor a Maserati Spyderben mutatkozott be, de a négyajtósban 10 lóerővel erősebb. A 4,2 literes motor legnagyobb nyomatéka 450 Nm. Jelenleg csak a végsebességről tudunk gyári adatokat közölni, az óra 275-nél áll meg. A motor az első kerekek mögött ül a motorházban, ami kiegyensúlyozottabbá teszi a súlyeloszlást az első és a hátsó tengely között.

Több olasz sportlimuzinban, például az egykori Alfa 75-ben, alaptétel, hogy a hátsó tengelyhez szerelt sebességváltóval javítják a súlyelosztást. A differenciálművel egybeépített, elektrohidraulikus automata váltó helyett nem kapható sima kézi sebességváltó. A fokozatok a kormány mögé épített fülekkel kapcsolhatók. A szerkezet a Coupéból és a Spyderből ismert Cambiocorsa finomított változata.

Itt Frankfurtban jelentették be, hogy a VW-konszern és a Maserati együttműködésre lép. Ennek keretében az Audi a Maserati szabadidőautójának megvalósításához nyújt segítséget. Az Audi az alumínium vázzal és karosszériával, továbbá az összkerék-hajtással szerzett tapasztalatait adja át a Ferrarihoz tartozó olasz partnernek. A jövőben az Audi nagy hengerűrtartalmú TDI motorokat is átad a Maseratinak.

A Maserati az új Quattroporte padlólemezét engedi át, amelyre egy felső kategóriás autó épül majd Volkswagen emblémával. Az új nagyautó a Passat és a Phaeton között áll majd. Ugyanerre a padlólemezre készül majd a VW-márkacsoportba tartozó Bentley Arnage utóda. Az együttműködés részeként az Audi kereskedőhálózatában is kapható lesz a Quattroporte. A hírt Bernd Pischetsrieder, a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke és Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke jelentette be.