Premier előtt: GM újdonságok 1

Nemsokára új kombival bővülhet a Saab kínálata. A GM márkáinak szűk körű, közös prezentációján premier előtt bemutatták a 250 lóerős tanulmányautót. A sportos formatervű autó megelőlegezi a 9-3 sorozatot kiegészítő kombit. Az autón a Saab 9-3X tanulmány vonalai is visszaköszönnek. A részletmegoldások mellett az autó koncepciója is közös a korábbi 9-3X-ével. Míg előbbi a szabadidőautók és a kupék vonásait kívánja egyesíteni, a most kiállított autó a ferdehátú és a kombikarosszériás kocsik közötti mezsgyén egyensúlyoz. A négyüléses koncepcióautó design-ja Michael Mauer, a Saab formatervezési vezérigazgatójának vezetésével született meg.

Kétliteres, négyhengeres turbómotort kapott a 9-3 Sport Hatch Concept. A teljesítmény 250 lóerő, 40 lóerővel több, mint a Saab 9-3 Aero-é. A növekedésre szükség is van, mivel a Saab lépéshátrányba került a Volvóval szemben. A svéd konkurens már az S60 T5-ben jó ideje 250 lóerős motort kínál, míg az összkerék-hajtású S 60R-ben 300 lóerővel tombolhatja ki magát a vezető. A 9-3 sportkombi jövőjét illetően nem kell találgatásokra hagyatkoznunk, mivel maga Mauer mondta az autóról, hogy “Ügyfeleink egy ehhez nagyon hasonló autót vásárolhatnak majd meg.”

Némi átdolgozáson ment át a még nagyon fiatal Vectra C, a választék kombi karosszériás modellel gazdagodik. Formailag a limuzin és a ferdehátú GTS nem változott, viszont néhány műszaki újdonságról beszámolhatunk.

A 2004-es modellévtől a Vectrában is elérhető az Isuzu eredetű, háromezres dízelmotor. A közös nyomócsöves, V6-os dízel megjelenése felértékeli a Vectra sorozatot. A középkategóriás tömeggyártmányok közül hathengeres dízelmotort sem a francia, sem a japán konkurensek nem kínálnak. Ekkora dízel a Ford Mondeóban sincs, egyedül Volkswagen Passatban és a Skoda Superbben van V6-os öngyulladásos motor, de jóval kisebb hengerűrtartalommal. A 370 Nm-es nyomatékú dízel átlagfogyasztása 7 liter/100 km. A Vectra 3.0 CDTI nulláról százra 9,3 másodperc alatt gyorsul, a végsebesség 226 km/óra. Alapáron hatfokozatú kézi váltó jár a motorhoz.

Minden Vectrát érintő módosítás a közvetlenebb áttételezésű kormányzás. A futómű átdolgozása kapcsán megváltozott a lengéscsillapítás és a menetstabilizáló elektronika hangolása. A változtatásokkal az Opel jobb kezelhetőséget és élénkebb viselkedést ígér.

Külsőleg a fehér oldalvillogókról, fehér pótféklámpáról és hátsó lámpákról ismerni fel a 2004-es évjáratot. Felárért megrendelhetővé válik a kereszteződésekbe bevilágító és a kanyarokat követő kettős xenon fényszóró. A hátsó ülésekhez a Vectrában is kapható lesz a Travel Assistant (magyar Opel nevén “tároló mester”), amely 12 voltos csatlakozót, két kihajtható asztalt, hűtődobozt és szemetest tartalmaz. Ehhez a dobozhoz rögzíthető a DVD-lejátszó.

Rüsselsheimben, az Opel gyárban már láttunk néhány Vectra kombit, de az autót csak itt nézhettük meg közelebbről. 1850 literes lesz a kocsi csomagtartója, amely a közvetlen előd mellett az időközben kifutott Omega Caravant is pótolni kénytelen. Alaphelyzetben 530 literes a poggyásztér. Az autó tengelytávja a limuzin Vectránál 13 centiméterrel hosszabb. Felárért távirányítással nyitható a csomagtérfedél.

Újdonság a gyári extraként megrendelhető FlexOrganizer, amellyel könnyen több részre oszthatjuk a csomagteret. A rendszer része két sín a csomagtérpadló két szélén, több háló és a rugalmas pánt, amellyel a teret feloszthatjuk. A FlexOrganizer kétféle változatban kapható.

Kezdettől fogva kapható lesz a kombihoz a háromezres CDTI dízel és a 2,2 literes, közvetlen befecskendezéses benzines motor. A Caravan megjelenése felpörgetheti a Vectra eladásokat, főleg Németországban.

Az Opelnél persze minden a harmadik Astra generáció körül forog. Az autóról korábban már részletesen írtunk. Akkor még nem tudtuk, hogy az autó a várakozások szerint öt csillagos eredményt ér majd el az Euro NCAP törésteszten. A Golf V-nél öt centivel hosszabb Astrán érdekes újítás a tejüvegre emlékeztető hátsó lámpabura, amelyet a Hella fejlesztett ki.

Fontos újdonságot mutatott be a Daewoo. A Lacetti (e: lácseti) a Lanos utóda. A két kategória között álló, a kisautóknál nagyobb, az alsó középkategóriás kocsiknál kisebb Lanos utódja egyértelműen a Renault Mégane, Opel Astra, Nissan Almera méretű autók közé tartozik. Műszakilag a Lacetti az új Nubirán alapul, karosszériáját viszont nem a Pininfarinánál, hanem a hasonlóan jó nevű Italdesing-nál tervezték. A bemutatón Giorgetto Giugiaro is részt vett.

Tegnap éjjel 12 órakor mutatták be az autót, amelyben egy rövid ülőpróbára is lehetőségünk volt. A hátsó lábtér rendkívül tágas, nem kis részben a csomagtartó rovására. 4295 milliméteres hossza ellenére a Lacetti csomagtartója nem nagyobb a kisautók átlagánál: csak 275 literes. Ez az érték az ülések lehajtásával 1045-re növelhető.

Háromféle motorral lesz kapható ez az ígéretes autó: az 1,4 literes 92, az ezerhatos 109, az egy-nyolcas 122 lóerős. Mindhárom motor négyhengeres és 16 szelepes. A Lacetti hátsó kerekeit is tárcsafékek lassítják.

Érdekes a futóműkonstrukció. Elöl általános a McPherson kerékfelfüggesztés, de a Lacetti-ben hátul is McPherson rugóstagos a futómű alsó keresztlengőkarral, mint a kocka Audi 80 Quattróban, a Suzuki Swiftben, vagy a WRC raliautókban. A teljesen független hátsó kerékfelfüggesztés jobb úttartással kecsegtet, mint a csatolt lengőkaros megoldások. A Lacetti áráról még nem tudunk mit mondani, a Nubira 3,2 millió forintos alapára alapján valószínűleg hárommillió alatti induló árra számíthatunk.