Élményautókra és résmodellekre van szükség, hangzik az ukáz a legtöbb autógyárban. A Volkswagen palettájából jelenleg a Beetle és főleg a Beetle Cabrio dobogtatja meg az emberek szívét, de a kedves retrobogárnál valami fiatalosabbra és férfiasabbra is szükség van. A VW ebbe az irányba mozdul el a Frankfurtban debütáló concept R tanulmánnyal.

Frankfurtban a Golf V mellett egy markáns élekkel megrajzolt sportautót is láthatunk a Volkswagen standján. A tanulmányautó kompakt méretei miatt eleve nem lehet túl nehéz, de súlyáról még nem adott ki adatokat a gyár. Hossza 416, szélessége 178, magassága mindössze 125 centiméter. A karosszéria fényezése a belső térben használt színösszeállítás tudatos ellentéte. A kékesszürke külsőnek fekete belső felesel.

A Phaetonon és az új Golfon is látott megoldásnak megfelelően a sárvédőket szemöldökszerűen a fényszórók fölé húzták a formatervezők. A lámpákban diódák világítanak. A hátsó lámpák nem egyszerűen felgyulladnak, hanem életre kelnek, ahogy az elektronika a három LED-egységet egymás után aktiválja.

Egy V-hengerelrendezésű, hathengeres motor hajtja az autót, amelynek hengerűrtartalmát nem közölte a gyár. A maximális teljesítmény 265 lóerő, a nyomaték 350 Nm. A középmotoros roadster 5,3 másodperc alatt gyorsul nulláról száz km/órás sebességre. A hatfokozatú sebességváltó a Golf R32-ből és a hathengeres Audi TT-ből ismert hatfokozatú, duplakuplungos DSG. Az erő természetesen hátrafelé megy, hiszen a roadster hátsókerék-hajtású. Ez a megoldás nem teszi olcsóvá a tanulmány megvalósítását, mivel a VW-konszernen belül egyetlen hátsókerék-hajtású szériaautó sincs.

A belső térben a kormány közepén dobogó Volkswagen embléma a fő érdekesség. A rendkívül erős fényerejű, rugalmas alakváltozásra képes képernyő-felület a gyújtás levételekor pulzálni kezd, mintha az autó dobogó szíve volna. Az ülések nem állíthatók, helyette a kezelőszerveket, a műszerfalat és a pedálokat lehet egy egységként közelebb vagy távolabb mozgatni, mindezt elektromos motorokkal. Az utas szintén villanymotorral állíthatja a lábtámaszt.

Az üléseknek is saját rugózásuk van, a rugózás feszességét állítani lehet. A szarvasbőr borítású ülés tömetét egy különleges hab adja, amely alkalmazkodik a vezető testalkatához. A klimatizált kormánykerék ezek után már csak pont az i-n. A fűtő-szellőző, a navigációs és az audiorendszert a futómű-beállításokhoz hasonlóan az Audi A8-ban látott Multi Media Interface segítségével irányíthatjuk.