Ha autónk fel van szerelve defektérzékelővel, amely nemrég jelent meg a piacon, akkor azonnal jelzést kap a defektről, mihelyt a levegő elkezd kiáramlani. Ha nem, kétfajta eset szokott előfordulni:

Kis lyuk esetén :
Ha nagy sebességgel száguldunk, a kormánykereket hirtelen nehezebb lesz elfordítani – ez jelzi, hogy probléma van. Közepes sebességnél, városban a kocsi érezhetően valamelyik irányba „húz”, a kormányzás nehezebb lesz, a rugózás merevebb. Utána az abroncs jellegzetes hangot adva kidurran. Ha továbbmegyünk, égett gumiszag tudatja, hogy a köpeny és a tömlő tönkrement.

A nagy lyuk hirtelen robbanással jár
Ez vészhelyzet : próbáljuk meg megőrizni uralmunkat az autó fölött, váltsuk vissza a sebességet és álljunk meg minél hamarabb.

Mi a teendõ, ha kereket kell cserélni?
Mint körültekintõ vezetõnek, rendelkeznünk kell egy jó állapotban levõ pótkerékkel, megfelelõ emelõvel és szerszámmal. Néha olyan erõsen meg vannak szorítva a kerékanyák, hogy villáskulccsal nem tudjuk kilazítani. Tartsunk kéznél egy ún. „racsnis” kulcsot vagy kereszt alakú kerékanyakulcsot.

A kerékcsere hat lépése:


1. – Kapcsoljuk be a vészvillogót. Álljunk félre valahová vagy a padkára, minél messzebb az úttól. Húzzuk be a kéziféket. Gyõzõdjünk meg róla, hogy az utasok biztonságban vannak. Tegyük meg a szükséges intézkedéseket saját biztonságunk

 

 

2. – Ékeljük ki az egyik kereket. Tegyük az emelõt a megfelelõ helyre a defektes abroncs közelében. Lazítsuk meg a kerékanyákat, de ne csavarjuk le azokat.

 

 

3. – Emeljük fel a kocsit annyira, hogy az abroncs már ne érjen le a földre. Csavarjuk ki a csavarokat és tegyük tiszta helyre.

 

 

4. – Vegyük le a defektes kereket. Rakjuk a pótkereket a kerékagyra. Csavarjuk vissza a kerékanyákat, ügyelve a kerék

 

 

5. – Engedjük le a kocsit, vegyük el az emelõt. Csa-varkulccsal jól szorítsuk meg a kerékanyákat. Tegyük a szerszámokat és a defektes kereket a csomagtartóba.

 

 

6. – Különös óvatossággal menjünk vissza az útra. Kapcsoljuk ki az vészvillogót.