A most bemutatásra kerülő S40 a 95-ben bemutatott és azóta számtalan modellfrissítésen átesett elődöt váltja le. A Volvo stratégiájának egyik lényeges eleme a vásárlói réteg kiterjesztése a fiatalok irányába.

Az új S40-el erre van is esélye a Volvónak, mivel a korábbi modellekhez képest jóval sportosabb képet sugároz az autó kívül-belül egyaránt. A Ford Focus-szal, a C-Max-el és a Mazda 3-al közös padlólemezre épülő S40 kívülről őrzi ugyan a márkára jellemző hagyományos stílusjegyeket, mégis kompaktabbnak, sportosabbnak mutatkozik.

Az igazi újdonság az autó belsejében látható, méghozzá az igen merészre sikeredett középkonzol személyében. Henrik Otto, a Volvo formatervezésért felelős igazgatója elmondta, hogy mindenképpen valami új, a konkurenciától eltérő design kialakítás volt a cél.

Az új S40 kezdetben a hagyományos benzinmotorokkal, a 220 lóerős T5-ig bezáróan, illetve a négyhengeres, 136 lóerős turbódízel erőforrással készül. A T5 változat elektronikus vezérlésű összkerék-hajtással, illetve hatfokozatú kézi vagy ötfokozatú automata váltóval is rendelhető.

A motorválaszték 2004 folyamán négyhengeres benzinmotorokkal bővül majd. Az S40 a Volvo belgiumi gyárában készül 2003 őszétől, az év végéig azonban csak Svédországban kerül sor értékesítésre. A nemzetközi piacokon 2004 elején jelenik meg.

A Volvo reményei szerint 70 ezer új S40-et értékesít majd 2004-ben, amelyből a legnagyobb piacra – az Egyesült Államokba – 28 ezret szánnak.

Az azonos műszaki alapokra épülő következő Volvo modell a V50 2004 első felében várható.