Egy dolog teljese biztos a Volvo legkisebb modellpárosát illetően, hogy mindkét autó a következő Ford Focus padlólemezét kapja. A C1 jelzésű platformot nem csak a Focus és a két Volvo, hanem a Mazda3 és a Ford C-Max is használja. Közös még a négy autóban, hogy futómű szerkezetük és technikai részleteik is nagyban megegyeznek, de mind az öt autó teljesen egyedi formavilágot kap.

A Volvo azért választja szét az eddigieknél jobban az S40-est és V50-est, mert a két autóval eltérő célcsoportot kíván lefedni. Az előbbi elegánsabb alakot kap, így a konzervatívabb vásárlókat veszi célba. A V50-es azonban sportosabb, családiasabb külsejével a nyitottabb ügyfeleknek szól. A Volvo tervei közt szerepel az is, hogy készítenek egy emelet hasmagasságú, összkerék-hajtású változatot is, XC50 névvel.

Jelen állás szerint az S40-es még az idei Frankfurti Autószalonon fel fog tűnni, azonban a V50-re a jövő márciusi Genfi Szalonig várni kell. Az S40-es nagyjából hasonló formát mutat majd, mint előde, ám a jóval nagyobb tengelytáv miatt a helybőség összehasonlíthatatlanul gyarapszik.

Lesz különbség a motorkínálatban is. A benzinesek 1,6 literes lökettérfogattól és 100 lóerőtől indulnak. A csúcs 220 lóerő. Dízel oldalon is változik a kép, mivel az eddigi 1,9-es Renault motort Ford dízel váltja. Ezek teljesítménye 100 és 136 lóerő lesz.