Ötmillió eladott autó 20 évre vetítve is vaskos siker. Mit mondhatunk akkor a Fiat Puntóról, amelynek ehhez 10 év sem kellett? A Punto sikerének egyszerű a nyitja: mindhárom generáció jól néz ki, tágas, átgondolt, elérhető és kényelmes, ráadásul mindig nagyon bőséges volt motorválaszték.

Giorgetto Giugiaro stúdiója tervezte az első Puntót. Az Italdesign időtálló és nagyon kedvező légellenállású formát adott a kisautónak. Az első generációnál még nem volt különbség a három- és az ötajtós típusok orrkialakításában, ami a Punto II sajátossága. Felütésként az újdonság elnyerte az 1995-ös Év Autója címet. Sok a vita, hogy mely autó nyerte el megérdemelten és mely érdemtelenül a címet, de a Punto elsősége megalapozott döntésnek mondható. Utastere meghökkentően tágas, kényelme jó, fogyasztása csekély, formája pedig eredeti és vonzó volt.

Szolid 54 lóerős motoroktól turbós sportgépekig terjedt a kínálat az első generációnál. A Punto GT az Uno Turbo örökébe lépve, 133 lóerős feltöltött motort kapott, amely 7,9 másodperc alatt gyorsította százra az autót. Váltóból a legelső szériánál is jóval többféle járt a különböző Puntókhoz, mint általában. Az 1,1 literes alapmodellhez hatfokozatú kézi váltót is választhattunk, ami 1994-ben nagyobb szám volt, mint ma a hétfokozatú automata a Mercedes-Benztől. A széria ötsebességes kézi mellett az 1,2 literes, 60 lóerőshöz CVT automata váltó is szerepelt a programban, mint a Lancia Y 10-hez és a Fiat Pandához.

Létezett egy alacsony fogyasztásra hangolt kísérleti autó az első generációból. A Punto Economy Power ránézésre alig különbözött a szériaautótól. 200 kilós súlycsökkentéssel, az 1,7 literes turbódízel és a váltóáttételek optimalizálásával, valamint a légellenállás lefaragásával sikerült leszorítani a fogyasztást. A magnézium sebességváltóval felszerelt, 80 lóerős motorú tanulmány 3,8 litert fogyasztott átlagban. Igazi high-tech gép volt az Economy Power, kipufogójához titánt, kormányoszlopához karbont használtak. Az alacsonyabb súly érdekében 26 literesre csökkent a tank űrtartalma.

Egyvalamiben az első generáció biztosan megelőzi utódait: A Punto I-ből kabrió is készült, ezerhatos, 88 lóerős motorral, később a két ezerkettes benzinessel. Akkoriban a nyitott 205-ös Peugeot kifutása után ez volt az egyetlen nyitott autó a kiskategóriában. A Carozzeria Bertone gyártásában készített autó a második generáció bemutatása után is életben maradt a 2001-es modellévig.

1999-ben ugyanis, a rendkívül jó értékesítési adatok ellenére, a Fiat leváltotta az akkor hat éves Puntót. A Punto II megjelenése a márka századik születésnapjához kapcsolódó ünnepségek fénypontja volt. A 700 millió euróból (188 milliárd forint) kifejlesztett újdonság megint nagy dobásnak bizonyult. Formáját házon belül, a Centro Stile formatervezési központban alakították ki. Mintázat nélküli fényszóróburájával, a keskeny első lámpákkal, a vadóc hűtőráccsal és az eredeti oldalnézettel az új Punto párját ritkítóan dinamikus lett. Az új, kör alakú Fiat logót is a Punto II vezette be.

Jelentős átalakulást hozott a modellváltás a motorpalettában. Eltűnt az 54 lóerős alapmotor, a kínálat így a 60 lóerős ezerkettessel indult. Autórajongók számára a legfontosabb változás a turbós sportmodell szívómotorosra cserélése volt. A könnyen tuningolható, hengerenként kétszelepes motor kis hengerűrtartalomból feltöltéssel hozott ki nagyobb teljesítményt, míg az új HGT motorja egészen más elvet követ. A 133 lóerőről 131-re csökkent teljesítményt a Fiat Barchetta 1,8 literes szívómotorja adja.

Punto Rally néven versenyautó is készült a második generációból. Alapját az ezernyolcas HGT adta, de hengerűrtartalmát rövidebb lökettel visszavették 1579 köbcentire. A Kit Car 12,2 centivel szélesebb a széria Puntónál, az ültetés 4 centi. 9000-es percenkénti fordulatszámon a motor 215 lóerőt tud, a hatfokozatú váltó soros kapcsolású (szekvenciális).

Míg az elődben a hatfokozatú kézi, addig a második sorozatban a hét, kézzel kapcsolható fokozattal kiegészített CVT váltó számított forradalminak, amely a 80 lovas sportváltozathoz volt kapható. A Punto Speedgear ezzel olyan megoldást hozott a kisautók világába, amilyet az akkori Európában csak a Nissan Primera kínált, de kevesebb fokozattal.

Függönylégzsák olyan korán vált rendelhetővé a Punto II-höz, hogy sokan már alig emlékeznek rá. Pedig 2001-ben ez jórészt a középkategóriás, vagy még nagyobb autók kiváltsága volt. A Punto II e nélkül is nagyon jó, négycsillagos eredményt ért el a mára szabványértékűvé vált EuroNCAP törésteszten, ami döntő előrelépés az elődhöz képest.

Újdonság volt a kisautók között a közös nyomócsöves turbódízelmotor. A 80 lóerős JTD mellett megjelent a kínálatban ugyanaz a blokk előkamrás, szívó változatban, 60 lóerős teljesítménnyel.

A Punto évekig vezetett a kiskategóriás autók értékesítési rangsorában, és többször bizonyult a legkeresettebb autónak egésze Európában. Volt olyan év, amikor 590 000 kelt el belőle! Az első generációból kicsit több mint hárommillió talált gazdára Európa-szerte. A Punto II kétmillió eladott autóig vitte, mindössze 4 év alatt, ami önmagáért beszél.

Négy év után, idén tavasszal alapos modellátdolgozáson ment át a Punto. A frissítés eredményeként továbbra is egy tágas, kényelmes és biztonságos autóra találunk a Puntóban, amely felnőttebb külsővel és a kategória legkorszerűbb kis dízelmotorjával 2005-ig tartó új fejezetet nyit a sikertörténetben.

Próbálja ki Ön is az új Fiat Puntót!
Hírlevél regisztráció