Immár második alkalommal rendezték meg az országos Aral autótechnikai vetélkedőt. Két évvel ezelőtt tartották az elsőt, amelyet az eredeti terveknek megfelelően minden második évben egy újabb követ. Elsőként Magyarországon az Aral hívott életre olyan autós szakmai vetélkedőt, amely nem állami támogatással működik. A Gazdasági és Közlekedési illetve az Oktatási Minisztérium elvi támogatást nyújt.

Magyarország bármely “autós” szakközépiskolája nevezhetett a versenyre. Az első forduló területi jelleggel került megrendezésre, amin 59 csapat vett részt. Minden csapat négy főből áll. Három tanuló és egy kísérő tanár alkot egy csapatot, aki általában a felkészítésben is részt vett.

A középdöntőbe a legjobb 12 csapat jutott el, ahol teljesen tiszta lappal indulhatnak a versenyzők, azaz nem hozzák tovább megszerzett pontjaikat. Ennek az eseménynek a Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskola adott otthont. Ez az intézet az egyik legjobban felszerelt műszaki iskola hazánkban. Olyan eszközökön is tanulhatnak a diákok, amelyeken a Toyota iskoláiban a szerelőket képzik. Megtalálható itt egy gördülő állványra szerelt komplett motor, összes tartozékával együtt, de van a féktechnológia ismertetésére szolgáló demo-pad is. Ezen a ma használatos féktípusokkal ismerkedhetnek meg a tanulók, tömör és belső hűtésű tárcsa, illetve dobfékekkel.

10 helyszínen folyt a vetélkedő, ahol különböző feladatokat kellett megoldaniuk a csapatoknak. Minden csapat hét-hét feladatot kap a versenyt megelőző sorsoláson. Minden feladatra 30 percük van a csapatoknak. A feladatok komplexek, ezért az lehet a győztes csapat, amelyikben a legjobb elméleti, szerelési illetve számítógépes ismeretekkel rendelkező versenyzők indulnak. Abszolút szakmai beállítottságú a verseny, a rendezők előre tájékoztatják a csapatokat, hogy milyen műszerrel illetve eszközzel fognak találkozni a megmérettetésen.

Egyik feladatként az autószervizekben elterjedt Autodata magyar nyelvű szoftverből kell különböző információkat megszerezniük a csapatoknak, például javítási normaidőket.
A másik versenyhelyszínen az autók elektronikai részegységeinek diagnosztikájával, megint máshol dízelmotorok porlasztójával foglalkoznak.

A verseny során kenéstechnikai feladattal is találkoznak a fiatalok, ahol olyan kérdésekre kellett választ adniuk, mint “Ismertesse a motor- és hajtóműolaj kiválasztás elvi folyamatát, ha a szervizbe gépkönyvvel, szervizkönyvvel ellátott “ismeretlen” gépkocsi érkezik!

Ezenfelül a versenyzők mechanikai problémákkal is találkoztak, mint menetvágás, új kötés létrehozása rögzítő-elemekkel. A feladatok kivitelezésénél és elbírálásában profik vesznek részt. Erre jó példa, az egyik cég, amely különleges hengerfej-felújító készüléket gyártott. A készülékből egy itthon van, egy pedig a Ferrari gyárban.

A középdöntő végeredménye:
1. Kalmár Attila, Varga Ádám, Kozma Péter Budapest
2. Gódor Péter, Gyenes József, Udvari Viktor Budapest
3. Horváth István, Weinecker Gábor, Burkodi Ferenc Budapest
4. Antal Zsolt, Bata András, Solymosi Gyula Salgótarján
5. Kiss Gábor, Hartman Csaba, Horváth Gábor Kaposvár

Öt csapat jut a döntőbe az egész napos vetélkedő után. Ezt Győrben az AutoDiga szakkiállításon rendezik meg, ahol egy színpadon, nyilvános keretek között vetélkednek a fiatalok.

A vetélkedő fődíja egy utazás lesz, amely a két évvel ezelőttihez hasonlóan különlegesnek ígérkezik. Akkor a győztes csapat ellátogatott az Aral Ruhr-vidéki kutatóbázisára. A fejlesztőközpont mellett a gyártást is megtekintették a diákok. Az utazás során ellátogattak egy különleges sport- és versenyautó múzeumba, valamint a bochumi bányászati múzeumba is.

Itt őrzik az Aral “gyökereit”, eredetileg ugyanis a cég hét bányavállalatból alakult ki. Idén egy hasonló utazás vár az első helyezettekre, továbbá egy különleges élménytúrát is szervez nekik az Aral: beülhetnek egy körre az Aral Team valamely versenyzője mellé. Kotán Péter, Turán Frigyes illetve Borsi Gergely mellett a versenyautóban is igazi élményben lehet részük.
Senki nem távozik üres kézzel, a diákok értékes könyvekkel gazdagodnak a verseny után