Menetdinamikai mérések tesztjeinkben 1

Néhány tesztünket egy eddig nem látott táblázattal bővítjük a jövőben, melyben az általunk mért menetdinamikai adatok szerepelnek majd. A mérések a 100 km/órára való gyorsulásra, a 80 és 120 km/óra közötti rugalmasságra (kézi váltónál a két legfelső fokozatban), illetve a 100 km/óráról való fékútra terjednek ki.

A fékút méterben megadott értéke mellett, egy MFDD rövidítéssel ellátott számot is közlünk majd. A m/s˛-ben megadott mérőszám az átlagolt maximális lassulást adja meg, mely a mérések sajátossága miatt pontosabb összehasonlítást tesz lehetővé a különböző járművek adatai között.

A mérőműszert az 1997-ben alakult Inventure Autóelektronikai Kutató és Fejlesztő Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. A 100 százalékban magyar tulajdonú cég elsősorban a kis sorozatban gyártott, professzionális autóelektronikai mérőműszerek kifejlesztésére és gyártására szakosodott.

Jelenleg a világ 12 országában, így többek között Németországban, Svájcban, Ukrajnában, illetve az Egyesült Államokban is jelen van a cég forgalmazó partnerein keresztül. A külföldi piacokon olyan neves vásárlókat tudhatnak maguk mögött, mint a Volkswagen AG vagy a DaimlerChrysler Corporation.

A mérőműszereket – elsősorban professzionális mérési feladatokra – igazságügyi szakértők, rendőri szervezetek, biztosító-társaságok, közlekedési vállalatok, autós szaklapok, autószervizek, illetve autógyárak szakemberei használják.

Magyarországon többek között 13 megyei közlekedési felügyelet, számos zárt láncú vizsgabázis, valamint 14 Volán vállalat alkalmazza. Szakirányú tanintézményekben, mint a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszéke, vagy a Kemény Gábor Műszaki Szakközépiskola oktatási feladatokra használják a műszereket.

Tesztautóink méréseit az XL Meter™ Pro Beta elnevezésű műszerrel végezzük, amely a hosszirányú gyorsulás mellett már a kereszt- vagy oldalirányú gyorsulás mérését is lehetővé teszi. A lehetőség ellenére az oldalirányú mérésekre nem vállalkozunk, mivel méréseinket kizárólag közúton végezzük. A műszer alapváltozata a Pro Alpha, a hosszirányú gyorsulás és lassulás mérésére alkalmas.

A legfontosabb mérési eredmények, mint a kezdősebesség, fékút, és az átlagos maximális lassulás a mérés után közvetlenül leolvashatók a kijelzőn a műszercsalád összes tagjánál.

A műszerhez járó XL Vision™ program teljes körű számítógépes kiértékelést tesz lehetővé, miután a számítógéphez csatlakoztattuk a mérőszerkezetet. Segítségével könnyen meghatározhatók olyan általunk nem mért jellemzők is, mint például a sebességváltási idő, a maximális kanyarsebesség vagy a fékpedál benyomása és a lassulás megkezdődte eltelt idő.

A berendezés egy tapadókorong segítségével rögzíthető a szélvédőre és a mérés során nyert adatokat beépített memóriájában tárolja. Az adatok felülírásig bármikor elérhetőek, akár a műszer kikapcsolása után is.

Az utolsó fékezésről azonnal információt kapunk a készülék kijelzőjén, amely a sebesség, a fékkút, a fékezés ideje és az átlagolt maximális lassulás kijelzését jelenti.

Az XL Meter™ Pro igen kedvező áron kapható, az ár-minőség-teljesítmény viszonyát tekintve nemzetközi összehasonlításban is kimagasló helyet foglal el. Kedvező ára miatt nemcsak hazai cégek, hanem magánszemélyek számára is elérhető. A tanintézmények további kedvezményes feltételekkel juthatnak a készülékhez.

Tapasztalataink alapján bátran ajánljuk a műszert az ipari felhasználók mellett klubok és magánszemélyek részére egyaránt. Melyik autórajongót ne érdekelné, hogy tuningolt autójának pontosan milyen a gyorsulása. A műszer kezelése és értékeinek kielemzése rövid idő alatt megtanulható. Az adatgörbék számtalan elemzési lehetőséget biztosítanak, ugyanakkor a közismert menetdinamikai adatok bárki által könnyedén lemérhetőek.

Menetdinamikai mérések tesztjeinkben 2