Colin Chapman 1948-ban építette meg első versenyautóját, melynek alapjaként egy 1930-as Austin Seven szolgált. A Mark I-est gyors ütemben követte a Mark II és Mark III. Majd 1952-ben, a Mark IV megjelenésekor már a frissen alapított Lotus Engineering Company gyártotta az autót. Ez azért is számított fordulópontnak a márka életében, mert ekkortól már nem csak versenyautó, hanem utcai autó is készült, a Mark VI-os. De a versenyautó fronton sem állt meg az élet, mivel 1955-ben már a Le Mans-i 24 órás versenyen indult el egyik autójuk, egy évvel később pedig elkészült az első együléses formula versenyautó.

1957-ben jelent meg az első Lotus Elite és a márka életében talán egyik legismertebbnek számító típus, a Seven. Egészen 1973-ig gyártották a Lotus Sevent, de a mai napig készülő replikái révén továbbra is életben maradhatott ez a típus.

Graham Hill vezette az első Lotus Forma-1-es versenyautót 1958-ban, de az első győzelmet csak két évvel később, Stirling Moss szerezte meg a márkának. Lotus Forma-1-es versenyautó kormányánál olyan nagy nevek ültek, mint Emerson Fittipaldi, Mario Andretti vagy éppen Ayrton Senna.

1974-ben a Lotus felélesztette az egyszer már használt Elite nevet új autójához, rá egy évre pedig megszületette a versenysport mellett a márkának a legnagyobb hírverést hozó Esprit. Persze az igazi siker és ismertség akkor jött, amikor 1977-ben “A kém, aki szeretett engem” James Bond filmben feltűnt egy különleges képességekkel felruházott Esprit. 1981-ben még egyszer szerepelt a vásznakon a Lotus, méghozzá egy Esprit Turbo személyében és természetesen ismét James Bond oldalán.

Bár a gyáralapító és elnök Colin Chapman 54 éves korában, 1982-ben meghalt, a lendület a cég életében nem tört meg. 1984-ben készült el a 30 ezredik, 1995-ben pedig az 50 ezredik Lotus. Közben folytatódtak a versenysikerek is, ám 1995-ben a Lotus kiszállt a Forma-1-ből. Ennek ellenére ez az év a szériaautók közt megújulást is hozott, hiszen megszületett a Lotus Elise.

Ma a kis autógyártókra felmorzsolódás vár, ha nem tudnak hátuk mögött egy tőkeerős gyártót. A Lotus-ban 1996-ban szerzett többségi tulajdonjogot a maláj Proton.

A Lotus világszerte vevői hálózatának bővítését határozta el, aminek részeként Magyarországon is Lotus importőr jött létre. Jelenleg a Lotus-nak két modellje van, az Elise és az Esprit. Az Esprit-ből már csak a búcsú széria készül idén szeptemberig, 350 lóerős V8-as motorral, így ezt a típus hazánkban nem fogják forgalmazni.

A pillekönnyű, üresen alig 800 kilós Elise viszont kétféle teljesítménnyel és többféle kivitelben is választható. Mindegyik autó alapja azonban azonos, így a 68 kilogrammos alumínium vázra csavarozzák fel a műanyag karosszéria elemeket.

A Rover-től érkező K-szériás, 1,8 literes benzinmotor változó szelepvezérléses és 120 vagy 160 lóerős teljesítményt termel. Ez bőven elég arra, hogy a gyengébb motor 5,7, az erősebb 5,3 másodperc alatt gyorsítsa 100 km/órára a csöppnyi roadstert. A gyorsabb Elise 212, a kicsit lassabb 200 km/óráig tud gyorsítani.

A 120 lóerős Elise alapára 11 190 000 forint. Ennél pont kétmillió forinttal drágább a 160 lóerős modell. Léteznek különleges kivitelek is, amelyek megjelenésükben a régi versenyautókat idézik. Ezek ára 12 190 000 és 14 190 000 forint közt húzódik.

A Lotus autóit Magyarországon egyetlen helyen lehet megvásárolni, Budapesten, a IX. kerületben, a Soroksári út 138. alatt.