A német autópálya rendőrök feladata, hogy körzetükben a biztonságos közlekedés feltételeit megteremtsék, illetve a bűnözőket távol tartsák a parkolóktól, éttermektől. Magyarországon a probléma eleve ott kezdődik, hogy jelenleg nem létezik olyan egységes szervezet, melyet autópálya rendőrségnek nevezhetnénk. A korábbi szervezet 1993. január elsején szűnt meg, az ORFK decentralizálásának következtében. Ettől kezdve ezt a feladatot a megyei rendőr-főkapitányságok, illetve rendőrkapitányságok látják el. Ez nagy gond, mert az illetékesek szerint egy ilyen szervezet csak centralizálva, vagyis egységbe szerveződve tudna hatékonyan működni. Hiába a folyamatos lobbizás a változásért, elsősorban a pénzhiány, illetve az alacsony létszám miatt továbbra is a kapitányságoknak kell költségvetésükből és állományukból kigazdálkodni ennek a feladatnak az ellátását is.

Ennek ellenére akad több olyan autópálya szakasz is, például az M5-ösön Heves megyében Kálnál, vagy az M3-asnál Gödöllőn, ahol folyamatos a rendőri jelenlét. Az ezekre a helyekre vezényelt rendőrök az autópálya-mérnökségekkel, illetve a közútkezelőkkel egy épületben találhatók, ezért az útszéli segélyhívón keresztül gyorsan elérhetők. Az autópályákat régebben úgy építették, hogy a rendőröknek külön épületet biztosítottak. Az utolsó ilyen hét éve épült az M5-ösön, Kiskunfélegyházán. Azokon az autópálya szakaszokon, ahol nincs folyamatos rendőri jelenlét, a kapitányságokról küldenek ki szabad járőröket. Folyamatos rendőri jelenlét csak ott található, ahol a már említett kialakított hely számukra biztosított. Itt tizenkét órás szolgálatban váltják egymást a rend őrei. Ez így rendben is lenne, de a keretgazdálkodás miatt csak nagyon kis területet tudnak bejárni, így csak a kirendeltség pár kilométeres körzete az, ahol mozoghatnak. Felszereltségük a hathatós működéshez (például új RS Octáviák) van, de a szegényes létszám és a kényszerű benzinspórolás miatt távolabb csak akkor tudnak menni, ha baleset, forgalomterelés vagy más probléma merül fel. A bűncselekmények megelőzése így a járőrözés hiánya miatt nem lehetséges. Sajnos a bűnözők így szabadon garázdálkodhatnak, mert tettükre csak akkor derül fény, ha bejelentés érkezik.

Az utóbbi években az autópályák pihenőinél illetve a benzinkutaknál többször fosztottak ki főként óvatlan külföldi autósokat vagy lopták el autóikat különféle trükkökkel. Ezeket a bűneseteket mostanra sikerült valamelyest visszaszorítani, amit civil ruhás járőrök, illetve nyomozók segítségével oldottak meg. A veszély azonban nem múlt el, mert autólopások és feltörések továbbra is történnek az autópályák mellett. Az egyik megoldás a járőrök szerint az lenne, ha korlátlan mozgást biztosítanának nekik, így megelőzhetővé válnának az említett bűnesetek, illetve hatékonyabban működhetne a megelőzés minden téren.

Az autópálya rendőrök autósokra nézve kellemetlen feladati közé tartozik a sebességmérés is. Túlnyomórészt útépítésnél vagy tereléseknél használják a jól ismert zöld Skoda Favoritokat, melyek álló helyzetben mérik a gyorshajtók sebességét. Itt fokozott balesetveszélyt okozhat a gyorshajtás, ezért még a helyszínen, egy parkolóba kiterelve büntetik meg a gyorsan haladót. Az Astrákba, Escortokba és újabban Swiftekbe szerelt kamerák már haladás közben is mérnek, elsősorban az M3-ason és az M5-ösön. Ezek az autók jelzés nélküliek, azonban több antennájuk van, mint az átlagos autóknak és legtöbbször egyenruhások ülnek a volánnál, így viszonylag könnyen észrevehetők.

Az RS Octáviák feladata nem a sebességmérés. Ezekkel az autókkal a járőrök a balesetveszélyesen közlekedőket (másokat leszorítókat, leállósávon előzőket, cikázókat) figyelik és ha kell, utánuk eredve, majd leállítva bírságolják meg őket.

Sokaknak Ausztriából ismerős lehet az automatikus sebességmérés. Ennek bevezetéséről a hatóság most tárgyal a közútkezelőkkel. Ez azt jelentené, hogy felüljárókon vagy az út mellett olyan készülékeket helyeznének üzembe, melyek állandóan mérik az elhaladók sebességét. Az autópálya matrica befizetését figyelő kamera szintén képes sebességmérésre is, de ezen funkciója egyelőre nincs használatban, ez irányú alkalmazásáról még csak tárgyalások folynak.

A Németországban eredményesen működő autópálya rendőrség jó példája annak, hogy miként kell példás szervezetet üzemeltetni. Amíg azonban a kormány az emelés helyett csökkenti a rendőrségnek járó juttatásokat, addig csak utópia marad a hasonló szervezet a magyar rendőrök számára, csak úgy, mint számunkra a sebességkorlátozás nélküli autópálya.