A Volkswagen számos modelljében kínál hatfokozatú kézi váltót. Ennél jóval nagyobb teljesítmény a Beetle kabrióban megjelent hatfokozatú automata váltó. Ez eleve egyedülálló az alsó középkategóriában, ráadásul keresztmotorral párosítva ez alig tűnt megvalósíthatónak. Néhány éve nagyon nagy szó volt a hathengeres, keresztmotoros Volvo S80-ban alkalmazott ötfokozatú automata.

A most bejelentett DSG sebességváltóban nincs hidrodinamikus nyomatékátváltó, ellentétben a hagyományos automatákkal. A gyár szerint újdonságuk olyan finoman kapcsol, mint a legjobb automata váltók, de kézi kapcsolással jóval gyorsabb a manuális váltóknál. Előnye továbbá, hogy folyamatos az erőátadás. A DSG a közvetlen kapcsolású sebességváltó (Direktschaltgetriebe)rövidítése.

Az általánosan elterjedt száraz kuplungokkal ellentétben a DSG-ben két olajos kuplung van, amelyek nagyobb hőterhelést viselnek el. Az egyes kuplung a páratlan fokozatokat (1, 3, 5) és a hátramenetet szolgálja ki.

A kettes kuplung a páros előremeneti fokozatokat (2,4, 6) kezeli. A DSG két váltómű egyben. A hidraulikus és elektronikus vezérlésű DSG-ben a következő fokozat előre készenlétben áll, és villámgyorsan aktiválható. Például második fokozatban haladva a harmadik már be van kapcsolva a másik váltóműben, de egészen addig kettesben halad tovább az autó, amíg a fordulatszám el nem ér az elektronika diktálta váltási ponthoz. Az ekkorra már bekapcsolt harmadik fokozat egy szempillantás alatt aktiválható.

Az egyik kuplung nyitása és a másik zárása közötti átmenet hangolása biztosítja a rángatásmentes váltást. A sebességváltás időszükséglete nem több 4 századmásodpercnél. A kettős kuplungos váltóval sikerült kiküszöbölni a kézi váltóknál elkerülhetetlen szünetet váltáskor a nyomatékátadásban. A DSG hatásfoka nagyon megközelíti a manuális váltóét.

A DSG a kormányról is kapcsolható, emellett sportprogram is választható. Egy a sportos hangulathoz illő játékot is tud a rendszer. A kormányra telepített gombokkal váltva gázfröccsöt ad.

Elsőként az R32-es Golfba kerül be a Volkswagen újdonsága: a kettős kuplungos sebességváltó. A hatfokozatú váltómű később más modellekben is megjelenik, elsősorban a nagy forgatónyomatékú motorokkal párosítva.

Erénye a rendszernek, hogy a gyorsulás és a szabványos fogyasztás nemhogy nem romlik, hanem javul. A DSG külön rajtprogramot tartalmaz, a százra gyorsulás a kézi váltós 6,6 másodpercéről leszorítható 6,4-re. Jóval alacsonyabb az átlagfogyasztás, a VW 11,5 liter helyett 10,2-t ad meg. A végsebesség marad 247 km/óra.

A DSG váltóművet 150 millió eurós (35,5 milliárd forint) beruházással gyártják Kasselben, Németországban. A gyártókapacitás eléri a napi 1000 váltót.