A tavaly az SAP-csarnokban megrendezett versenyautó kiállítás idén a BNV B-pavilonjában volt látható. Az első keserű pirulát a kasszánál kellett lenyelni: a felnőtt belépőjegy ára 1700 forint, a gyermekjegy 14 éves korig 800 forint. A diák-, katona-, nyugdíjasigazolványokra semmilyen kedvezmény nem járt. Mi péntek reggel, a hivatalos nyitás előtt egy órával értünk a helyszínre. Erősen úgy tűnt, hogy a standok és a kiállítók még nincsenek készen. Mivel az összkép délutánra is alig javult, rájöttünk, hogy a legtöbben már reggel is készen voltak.

A versenyautó kiállítást jellemzően férfiak látogatják, a mindent beborító rózsaszín szőnyeggel talán a maszkulin jelleget akarták tompítani, nem tudjuk. A szőnyeg tisztasága viszont kifogástalan volt, még a hivatalos nyitás után is porszívózó hölgyeket lehetett látni. Középen a színpadon zenekar dobta fel a hangulatot. Természetesen ez ízlés dolga, de a cikk szerzőjének nagyon tetszettek a megszólaltatott bluesok. Csak a tévéstábok kérték meg néha őket, hogy álljanak le, mert nem tudnak interjút készíteni a versenyzőkkel. Olyan érzés lehetett nekik mint amikor az étteremben fizet valaki a cigánybandának, hogy ne játsszon.

A hivatalos nevén Sport- és Versenyautó Show-n fél óra alatt is végig lehetett szaladni, persze csak annak, akit a kiállított gépek nem fognak meg. Az utcai sportautók között olyan szupersportkocsikon lehetett ámulni mint a Ferrari F40, a Lamborghini Diablo vagy két Dodge Viper. Az F40 a Ferrari születésnapi ajándéka volt az autórajongóknak és a kiválasztottaknak, akik megvásárolhatták. A 478 lóerős autó plexi borítás alatt hordja turbómotorját. Meghallgatni sajnos nem volt módunk a kétszázra 12 másodperc alatt gyorsuló csodaautót.

A kisebb kaliberű sportgépeket is érdemes volt megnézni. Az új Honda Civic Type-R nem látszik sportosnak, aki viszont már vezette, szuperlatívuszokban beszél róla. Látható volt a világ legnagyobb literteljesítményű, szívómotoros szériaautója, a Honda S2000. A kétliteres, 240 lóerős roadster mellett kapott helyet egy piros Opel Speedster, sajnos csukott tetővel. A Jaguar importőre egy meseszép, 363 lóerős, kompresszoros XKR kupéval képviseltette magát. Hozzá közel, szemrevaló hostess társaságában egy Mazda MX-5 szerepelt.

A kiállítás fénypontja Érdi Tibor és Varga István új Subaru Impreza WRC-je volt. Érdiéknek mindig egy kicsit gyengébb autóval kellett felvenniük a versenyt az ellenfelekkel, talán idén sikerül bajnoki címet nyerniük. Autójuk Toshihiro Arai japán pilótáé volt. David Leach, a Prodrive versenyautó értékesítési igazgatója a vezess.hu és a SPORTváltó kérdésére elmondta, hogy Érdiék új autója nem különbözik a 2001-es szezon első versenyein használt gyári Subaruktól. A brit Prodrive készíti fel a Subarukat a rali világbajnokság küzdelmeire. Az autó karosszériája eltér a most kapható Imprezától. A karosszériának igazán csak olyan országokban van jelentősége, ahol a Subarunak piaca van. Hazánkban tavaly 16 Impreza kelt el, így nem létezik az a közönség, akinek ilyen marketing fogással kellene eladni az autót. A Prodrive a karbantartásra szánható pénztől függően kétféle technikával változatban az autót. Érdiék a kevésbé kihegyezett változat mellett döntöttek, ami biztosabb célba érést és kevésbé csillagászati költségeket ígér.

A kék Impreza WRC ára 295 000 font, ami átszámítva 117 millió forint. A WRC-kre vonatkozó szabályok szerint a motor maximálisan 300 lóerős lehet, hogy igazából mennyi, azt nem tudni. A nyomaték irtózatos, 600 newtonméter feletti. A legtöbb vetélytárs bérelt autóval indul, Érdiék Subaruja viszont saját tulajdonú versenygép.

Érdiék színvonalas standján három autót is lelepleztek, az Impreza WRC-t Barta Sylvia jelenlétében. Sylvia be is ülhetett az autóba, pörgött a film, villantak a vakuk. A becsövezett autóba bekászálódva Sylvia azt mondta, most már érti, miért mondták neki, hogy nadrágban jöjjön. De nagy barom volt, aki ezt mondta – tör fel néhányakból.

Szeleczky Tamás nemcsak új autóval, hanem új márkával indul 2002-ben. Szeleczkyék márkaváltásra kényszerülnek, mert a célig nagyon ritkán eljutó Ford Escort WRC-re nem adnak pénzt a szponzorok. Érdiékhez hasonlóan Szeleczky is Subaru Impreza WRC-vel áll rajthoz a tervek szerint. Lehetőségként felmerült még a Toyota Corolla WRC, de a Subaru valószínűsége sokkal nagyobb. Az új autóval Szeleczky Tamás úgy érzi, végre megmutathatja, mire képes.

A kiállítás első napjára készült el a Kotán Péter autója. Új ralikrossz versenyautóját három évig építette. Mint elmondta, hamarabb is indulhatott volna Focus WRC-vel, de nem akart az eddigi Ford Escorttel azonos színvonalú, csak más karosszériájú autóval részt venni a bajnoki csatában. A motortól 450 lóerő körüli teljesítményt vár. Ránézésre a rali VB-ről is érkezhetett volna Kotán Focusa. A ralikrossz szabályai nagyobb szabadságot engednek az autó átépítésében. Sainz és McRae Focus WRC-jében meg kellett hagyni a motort keresztben, Kotánéban hosszában áll, ami kedvezőbb a versenyautó-építéshez.

A motorosok között az Aral standján találtunk hírességeket. Bitter Sándor idén Európa egyik legnagyobb Suzuki importőrének versenyistállójában motorozik. A Suzuki Deutschlandhoz tartozó Schäfer Endurance a hosszú távú világbajnokság élmezőnyének tagja. Bitter Sándor jobban szereti a gyors pályákat, egyik kedvence a Pannóniaring. Jelenlegi motorja 172 kilós és 170 lóerős. Új versenygépe könnyebb és kicsit erősebb, 175 lóerős lesz

A gyorsasági motoros VB 125 köbcentis kategóriájában, gyári csapatban induló Talmácsi Gábor a versenyautó-kiállítás második napján repült Barcelonába tesztelni. A kétnapos teszten 250-300 kört tesz majd meg a tervek szerint.

A veteránok között öröm volt felfedezni két klasszikus brit roadstert, az MGB-t és a késői MG Midget-et. Szép állapotú volt a Ford Capri. Ritkán látni Ford Eifelt, még ritkábban Jaguar XK 120-at. Egymás mellett szerepelt a Mercedes-Benz 190 SL és a pagodának nevezett 230 SL.

Az utcai szupersportautók között ritka gyöngyszem a Marcello Gandhini formatervezésű Lamborghini Diablo vagy a 478 lóerős Ferrari F40. Utóbbinak turbómotorját is megcsodálhattuk, amikor egy tévéstáb kedvéért kinyitották.