A roadsterek világának meghatározó szereplője az MX-5, amerikai nevén Miata. A Mazda imázsát is meghatározó modellt 2004-ben váltja le új autóval a japán gyár.

Három Mazda formatervezési központ is készített már tanulmányokat az új MX-5-höz, de egyiket sem fogadták el. A kaliforniai studió tervei szerint túl keveset változott volna az MX-5 külseje, bár szerintünk ez nem volna baj. A hirosimai designstúdió retro elemekkel terhelte meg a következő Mazda roadsterről készült vázlatokat, a német formatervezési stúdió rajzai pedig túlságosan emlékeztettek egy Jaguarra.

Az MX-5 fontosságát jól mutatja Mark Fields bejelentése. A Mazda elnöke a japán gyár megújulásának egyik fő elemeként említette egy korábbi interjújában, hogy minden jövőbeli Mazdának tartalmaznia kell valamit az MX-5-ből.

Egy a bevezetése óta kirobbanó sikerű autót leváltani mindig rendkívüli felelősséggel jár és körültekintést igényel. 1989-ben mutatták be a Mazda MX-5-öt, az első jelentős módosításra 1998-ben került sor. Ekkor cserélték le a bukólámpákat hagyományos formájúakra. 2001-ben aztán, újabb átdolgozást követően Magyarországon is megjelent a második széria modellfrissítés utáni változata.