Idén az évforduló alkalmából több mint negyven veteránautót állítottak ki Frankfurtban. Ezek a típusok az 1951-es kiállításon is szerepeltek. A szervezők olyan autókat gyűjtöttek össze, amelyek 1950 és 1952 között készültek.

A Mitsubishi nemrég gyártotta le egymilliomodik közvetlen befecskendezéses benzinmotorját. Nem a japán gyár azonban ennek a technikának az úttörője, hanem az alig ismert német Goliath. A Goliath GP 700 Sportban a kétütemű, 688 köbcentis motort közvetlen benzinbefecskendezés segítette 29 lóerőhöz. A formájával némileg a Porsche 356-ra emlékeztető autóból 27 készült 1951-ben és a következő évben.

A benzinbefecskendezést kezdetben repülőgép motorokon alkalmazták a harmincas években teljesítménynövelés céljából, innen került át az autógyártásba. Később a teljesítménynövelés helyett a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében vetették be a befecskendezést.

Nagy név volt hajdanán a Borgward. Az IAA-n (Internationale Automobil-Ausstellung – Nemzetközi Autókiállítás) 1951-ben többnek között a Hansa 1500-zal és a Borgward Hansa 1800/2400 prototípusával szerepeltek. Előbbi a világháború utáni első friss fejlesztésű német autó volt.

1498 köbcentis, 48 lóerős motorjával 115 kilométer/órával hasíthatott a német Autobahnokon. A Hansa 1800/2400 korának legáramvonalasabb autója volt, cW értéke (0,43) véletlen egybeeséséként megegyezett a kocka Lada kombiéval. A Hansa 1800 egy második világháború előtti áramvonalas tanulmányautó formájából merít, amelynek légellenállása 0,23 volt, amire még ma is felkapják a fejüket az autórajongók. Nevét a motor hengerűrtartalmáról kapta, 2400-es motorral 150-nel száguldhatott.

Újító szellemű gyártója szerint a Borgward Hansa 2400 a BMW 501-gyel, az 1951-es IAA egyik igazi sztárjával konkurált. Ez az autó a Mercedes 300 és az Opel Kapitän mellett igazán elismert német limuzinná vált, fontos helye van a BMW nagyautói között.

Ötven éve egy prototípust mutattak be, a sorozatgyártás egy évvel később indult. Akkoriban a szalon sztárjait nem sejtelmes megvilágításban, füstokádó gépekkel, marketingesek hada által megálmodott show-műsorral körítve mutatták be. A csodálat aktuális tárgyát egy szőnyegre gördítették, esetleg dobogóra álltak vele. Fennmaradt egy kép, amelyen a BMW 501 tetején a csarnok tetőszerkezete tükröződik.

A politikusok már akkor sem hiányozhattak a szalon prominens látogatói közül. Theodor Heuss egykori német elnök ugyanúgy körbecsodálta az újdonságokat, ahogy Gerhard Schröder kancellár teszi majd. Séta közben Heuss meg-megállt, egy slágfertig kísérő pedig a Mercedes-Benz haszonjármű alvázainak vagy a Porsche 356 lengőtengelyes hátsó kerékfelfüggesztésének rejtelmeibe avatta be.

A szalonon bemutatott régi képeket elnézve meglepi az embert az az alázat és türelem, amivel az első Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon tízezrek álltak sorba a pénztárak előtt. Az elnöki vizitből természetesen a Volkswagen stand sem maradhatott ki, ahol a német gazdasági csoda évről évre továbbfejlesztett szimbólumát állították ki. A Porsche 1951-ben a Volkswagennel közös csarnokban prezentálta autóit, 2001-ben a Lamborghinivel, az Audival, a Maseratival és a Ferrarival találtuk egy épületben.

A hazai márkák mellett az import gyártmányok forgalmazói is képviseltették magukat az 1955-óta a páratlan években, ősszel megtartott IAA-n. A Renault a 4 CV (a CV a francia adózási lóerő jele) konstrukcióját tekintve jobbnak bizonyult a VW Bogárnál, piaci sikerét azonban 15 éves gyártása során nem tudta megközelíteni.

Önhordó, négyajtós karosszériája volt, négyhengeres, 748 köbcentis farmotorja 21 lóerőt adott át a hátsó tengely elé beépített háromfokozatú váltónak. Vízhűtéses motorja kereken 100 kilométeres óránkénti sebességgel örvendeztette meg a 4 CV gazdáit. Az 1951-es IAA-n a látogatók elkápráztatása az alig egy évvel azelőtt bemutatott Renault Frégate-ra várt. Ez komoly kétliteres limuzinnak számított, 64 lóerejével 130 kilométer/órával suhanhatott a kettős keresztlengőkaros első futóművel szerelt négyajtós.

Az egész 2001-es IAA legkülönlegesebb autóját a veteránok között találtuk. A Wendax WS 750-est egy roncstelepen lelték meg. A szervezők úgy állították ki, ahogy megtalálták. Belsejében kevés hiányzott ahhoz, hogy tyúkólat rendezzenek be. Maga a típus 1950-ben és az azt követő évben készült, összesen 55 példányban. Taxisofőrök használták, ha egy Mercedes 170 V-t nem engedhettek meg maguknak. A korra jellemzően kéthengeres, kétütemű motor pöfögött benne 25 lóerővel. A tervek szerint hátsókerék-hajtásúvá alakítva sínautóként is működhetett volna, de ez a terv nem valósult meg.

A Lloyd egy már szintén megszűnt márka, amely kisautókat gyártott. A Majna-parti városban bemutatott Lloyd LP 300-as igazi minimálautó. Karosszériáját műbőr szerű anyag borítja, motorja egy 293 köbcentis kéthengeres. A kétütemű kiskocsiban maximum négyen szoronghattak, miközben a vezető a 75 km/órás csúcssebességgel kísértette a sorsot. A Lloyd LP 300 nagy előnye volt konkurenseivel szemben, hogy négyen ülhettek benne.

A gyártó takarékossági okokból megpróbálkozott a faszerkezetes karosszériával, de mivel ez minden szempontból elmaradt az acéltól, visszaálltak a fém kocsiszekrényre. A kombi, a Lloyd LS 300 éppen ötven éve debütált az IAA-n. Felárért akár lengéscsillapító is rendelhető volt hozzá, amiről a korabeli szaksajtó részletesen be is számolt.

A Németországba exportálók között volt a Skoda és a Tatra. A Skoda az 1101-es típussal képviseltette magát az 1951-es szalonon. Jóval modernebb volt nála a másik csehszlovák termék, a Tatra 600 Tatraplan. A bogárhátú, farmotoros, áramvonalas autónak 52 lóerő is elég volt 1951 köbcentiből 130 kilométeres tempóhoz.

Reprezentációs limuzinként csak a Lajtán innen rúgott labdába a Tatra. Németországban éppen 1951-től kezdték meg az Adenauer Mercedes, a Mercedes 300-as gyártását. 1962-ig mintegy 11 430 autót adtak el a magából luxust, tartósságot és hatalmat árasztó autóból. Kora csúcstechnikáját képviselte a 300. 1957-től befecskendezéses motort kapott. A hátsó csavarrugókat elektromos motorral és torziós rudakkal feszítették elő a kényelmes futáshoz nagyobb terhelés mellett.

50 éve rendeznek autókiállítást Frankfurtban az autó bűvöletében élők őszinte örömére. Az autó: élmény. Ez 1951-ben ugyanúgy igaz, mint 2001-ben.