Külön biztonságtechnikai sarkot alakítottak ki a DaimlerChrysler pavilonjában a Mercedes standján. Itt megismerkedhettünk a Mercedes új fejlesztésével, a PRE-SAFE rendszerrel, megtekinthettük néhány összetört autó fődarabjait, és egy Mercedes C segítségével saját bőrünkön tapasztalhattuk meg, milyen érzés kikászálódni egy felborult autóból.

A biztonságtechnikai sarokban kiállított C-osztályos Mercedes-szel 64 km/órás sebességgel és mintegy 40 százalékos átfedéssel történt baleset. A tipikusnak mondható előzési hibából adódó roppant erejű ütközést az autó úgy vészelte át, hogy a belső térben alakváltozásnak alig van nyoma, sőt még a szélvédőt sem kellett kicserélni. Kérdésünkre, hogy minden autó így viselkedik-e valós ütközés után, a gyár munkatársa elmondta: “Nem, de ez egy Mercedes!”

A frontálisan ütközött autót a Mercedes mérnökei úgy alakították át, hogy a két végét rögzítve feje tetejére lehessen állítani, és így be lehessen mutatni, hogyan kell kiszállni egy felborult autóból úgy, hogy további sérülés ne történjen. Szörényi András kollégámmal sikerült kipróbálnunk a valós életben kevéssé vágyott helyzetet.

Miután beszálltunk az előkészített C-Mercedesbe, első lépésként a helyes üléspozíciót kellett felvenni. Nem csak a vezető, hanem az első utas oldalán is fontos, hogy az üléstámla ne legyen túl döntött, ne feküdjünk nagyfiúsan az ülésben. Az öv bekapcsolása után, a szíjakat kézzel jól megfeszítették, mivel a tesztmegfordulás közben nem aktiválódnak az övfeszítők.
Felvéve a helyes pozíciót, jöhetett az attrakció. A mérnökök megnyomták a bűvös gombot, és már fordult is az autó, miközben az ingzsebemben található apróságok megindultak a plafon irányába.

Mivel a biztonsági öv megtartott, nem estünk az autó plafonjára, csak ültünk szépen az ülésben – persze azt nem mondom, hogy kényelmesen -, dőlt a fejünkbe a vér és váruk az ideiglenes mentőcsapat érkezését. A mérnökök először kollégám mentéséhez kezdtek hozzá. Ahhoz, hogy tehermentesítsük, és ki tudjuk kapcsolni az övet, erősen be kellet préselni fenekünket, hátunkat és derekunkat az ülésbe, úgy hogy lábunkkal a műszerfalon megtámaszkodunk. E nélkül lehetetlen kitámasztani magunkat. Ilyenkor nem kell félni attól, hogy kárt teszünk az autó kárpitjában, akár kutyagumis cipővel is tapossuk, ahogy bírjuk.

Ha felvettük a fix helyzetet, az ajtó felöli kezünket helyezzük a fejünk felé, a másikat pedig a saját övünkön végighúzva az övcsatra. Azért fontos, hogy a saját övet végigkövetve keressük meg a csatot, mert véletlenül a másik utas övét kapcsolhatjuk ki. Ha megfelelően nyomjuk magunkat az ülésbe, akkor az övet könnyen ki lehet kapcsolni, miközben a fejünk felé helyezett kezünkkel és lábbal a műszerfalon támaszkodva megakadályozzuk, hogy a fejünkre essünk. Miután már nem tart az öv, fenekünkkel az autó belseje, közepe felé kell fordulni, és szabad az út az ajtó felé, amit szerencsére segítőink már kinyitottak.