Május elsején lép életbe a KRESZ-módosítás

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2001.04.28. 08.02

Néhány kivétellel 2001. májust 1-jén lép életbe a jelentős KRESZ-módosítás. A változások egyike a sebességhatárok emelése. Emellett lakott területen is kötelező lesz a biztonsági öv használata a hátsó ülésen és a gyermekülés beszerelése.

A legtöbb szó a lakott területen kívül megengedett sebesség 10 km/órás általános emeléséről esik. Eszerint május 1-től autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 130 km/h, autóúton 110 km/h, országúton pedig 90 km/h. A megemelt sebességhatárokat a 2500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsik és motorkerékpárok használhatják ki. Autópályán korszerű buszok számára engedélyezik a 100 km/órás sebességet, de ennek hatályba lépése 2002. január 1-től várható.

Jelentős eltérés a jelenlegi előírásoktól, hogy lakott területen belül minden 3500 kilós össztömeget meg nem haladó jármű vezetője a táblával engedélyezett magasabb sebességgel haladhat. Május elsejétől tehát egy teherautónak vizsgáztatott Citroen Berlingóval nem kötelező 50-nel menni városban egy 70-es táblánál. A lakott területen belül táblával engedélyezhető legnagyobb sebesség, igazodva az általános európai gyakorlathoz, 80 km/óra lesz.

Módosítják a biztonsági övek és a gyermekülés használatát is. A biztonsági öveket május elseje után elöl és hátul, lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező bekapcsolni. 12 évnél nem idősebb és 150 centiméternél nem magasabb gyermekek csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak. Ha egy gyermek a gyermeküléshez már túl nagy, de még nincs 12 éves vagy 150 centi magas, akkor ülésmagasító párnát kell használnia az autó saját öve mellett. Négy hátul ülő gyermeknél és taxikban azonban nem kötelező a gyermekülés. Amennyiben gyermekülés beszerelésére nincs lehetőség, mert az autóban nem alakítottak ki rögzítési pontokat, úgy a kötelezettség alól felmentést lehet szerezni. 2002 január 1-ig minden szülő haladékot kap a gyermekülés beszerzésére, e szabályozás ugyanis akkortól lép csak életbe.

Mivel egyre több veszélyes kereszteződést alakítanak át korforgalmúvá, szükségessé vált az ehhez kapcsolódó szabályozás megreformálása. A módosítás értelmében körforgalomba behajtáskor nem kell indexelni, kihajtáskor azonban továbbra is kötelező az irányjelző használata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala vizsgálatot folytatott a mozgáskorlátozottak parkolásával kapcsolatban. Mivel a számukra kijelölt parkolóhelyek száma nem elegendő, így ők a fizető övezetekben május elseje után nem csak a kijelölt helyeken parkolhatnak díjmentesen.

Az utóbbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű hóban a nem megfelelően felkészült autósok (téli gumi és hólánc nélkül) akadályozták a közlekedést. Az ehhez hasonló helyzeteket megelőzendő szabályozzák a hólánc használatát. Egyes hóval fedett útszakaszokon ideiglenes táblákkal kötelezővé kívánják tenni a hólánc felszerelését. Ehhez azonban még biztosítani kell a hólánc felszerelésére alkalmas parkolókat is.

A kerékpáros forgalom jelentős növekedése és az igazodás az európai normákhoz is megköveteli a kerékpárosok közlekedésének megfelelő szabályozását. Ilyen intézkedés például, hogy egyirányú útra a kijelölt kerékpársávon a forgalmi iránnyal szemben is behajthatnak a kerékpárosok. Az elsőbbséget szabályozó (stop, illetve elsőbbségadás kötelező) táblák alatt megjelennek kiegészítő táblák, melyek kerékpársáv esetén felhívják az autósok figyelmét a kerékpározók elsőbbségére. A kerékpáros közlekedést érintő módosítások csak 2002 január 1-től lépnek érvénybe.

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.