Május elsején lép életbe a KRESZ-módosítás

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2001.04.28. 08.02

Néhány kivétellel 2001. májust 1-jén lép életbe a jelentős KRESZ-módosítás. A változások egyike a sebességhatárok emelése. Emellett lakott területen is kötelező lesz a biztonsági öv használata a hátsó ülésen és a gyermekülés beszerelése.

A legtöbb szó a lakott területen kívül megengedett sebesség 10 km/órás általános emeléséről esik. Eszerint május 1-től autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 130 km/h, autóúton 110 km/h, országúton pedig 90 km/h. A megemelt sebességhatárokat a 2500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsik és motorkerékpárok használhatják ki. Autópályán korszerű buszok számára engedélyezik a 100 km/órás sebességet, de ennek hatályba lépése 2002. január 1-től várható.

Jelentős eltérés a jelenlegi előírásoktól, hogy lakott területen belül minden 3500 kilós össztömeget meg nem haladó jármű vezetője a táblával engedélyezett magasabb sebességgel haladhat. Május elsejétől tehát egy teherautónak vizsgáztatott Citroen Berlingóval nem kötelező 50-nel menni városban egy 70-es táblánál. A lakott területen belül táblával engedélyezhető legnagyobb sebesség, igazodva az általános európai gyakorlathoz, 80 km/óra lesz.

Módosítják a biztonsági övek és a gyermekülés használatát is. A biztonsági öveket május elseje után elöl és hátul, lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező bekapcsolni. 12 évnél nem idősebb és 150 centiméternél nem magasabb gyermekek csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak. Ha egy gyermek a gyermeküléshez már túl nagy, de még nincs 12 éves vagy 150 centi magas, akkor ülésmagasító párnát kell használnia az autó saját öve mellett. Négy hátul ülő gyermeknél és taxikban azonban nem kötelező a gyermekülés. Amennyiben gyermekülés beszerelésére nincs lehetőség, mert az autóban nem alakítottak ki rögzítési pontokat, úgy a kötelezettség alól felmentést lehet szerezni. 2002 január 1-ig minden szülő haladékot kap a gyermekülés beszerzésére, e szabályozás ugyanis akkortól lép csak életbe.

Mivel egyre több veszélyes kereszteződést alakítanak át korforgalmúvá, szükségessé vált az ehhez kapcsolódó szabályozás megreformálása. A módosítás értelmében körforgalomba behajtáskor nem kell indexelni, kihajtáskor azonban továbbra is kötelező az irányjelző használata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala vizsgálatot folytatott a mozgáskorlátozottak parkolásával kapcsolatban. Mivel a számukra kijelölt parkolóhelyek száma nem elegendő, így ők a fizető övezetekben május elseje után nem csak a kijelölt helyeken parkolhatnak díjmentesen.

Az utóbbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű hóban a nem megfelelően felkészült autósok (téli gumi és hólánc nélkül) akadályozták a közlekedést. Az ehhez hasonló helyzeteket megelőzendő szabályozzák a hólánc használatát. Egyes hóval fedett útszakaszokon ideiglenes táblákkal kötelezővé kívánják tenni a hólánc felszerelését. Ehhez azonban még biztosítani kell a hólánc felszerelésére alkalmas parkolókat is.

A kerékpáros forgalom jelentős növekedése és az igazodás az európai normákhoz is megköveteli a kerékpárosok közlekedésének megfelelő szabályozását. Ilyen intézkedés például, hogy egyirányú útra a kijelölt kerékpársávon a forgalmi iránnyal szemben is behajthatnak a kerékpárosok. Az elsőbbséget szabályozó (stop, illetve elsőbbségadás kötelező) táblák alatt megjelennek kiegészítő táblák, melyek kerékpársáv esetén felhívják az autósok figyelmét a kerékpározók elsőbbségére. A kerékpáros közlekedést érintő módosítások csak 2002 január 1-től lépnek érvénybe.

Kommentek

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.