Május elsején lép életbe a KRESZ-módosítás

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2001.04.28. 08.04

Néhány kivétellel 2001. májust 1-jén lép életbe a jelentős KRESZ-módosítás. A változások egyike a sebességhatárok emelése. Emellett lakott területen is kötelező lesz a biztonsági öv használata a hátsó ülésen és a gyermekülés beszerelése.

A legtöbb szó a lakott területen kívül megengedett sebesség 10 km/órás általános emeléséről esik. Eszerint május 1-től autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 130 km/h, autóúton 110 km/h, országúton pedig 90 km/h. A megemelt sebességhatárokat a 2500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsik és motorkerékpárok használhatják ki. Autópályán korszerű buszok számára engedélyezik a 100 km/órás sebességet, de ennek hatályba lépése 2002. január 1-től várható.

Jelentős eltérés a jelenlegi előírásoktól, hogy lakott területen belül minden 3500 kilós össztömeget meg nem haladó jármű vezetője a táblával engedélyezett magasabb sebességgel haladhat. Május elsejétől tehát egy teherautónak vizsgáztatott Citroen Berlingóval nem kötelező 50-nel menni városban egy 70-es táblánál. A lakott területen belül táblával engedélyezhető legnagyobb sebesség, igazodva az általános európai gyakorlathoz, 80 km/óra lesz.

Módosítják a biztonsági övek és a gyermekülés használatát is. A biztonsági öveket május elseje után elöl és hátul, lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező bekapcsolni. 12 évnél nem idősebb és 150 centiméternél nem magasabb gyermekek csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak. Ha egy gyermek a gyermeküléshez már túl nagy, de még nincs 12 éves vagy 150 centi magas, akkor ülésmagasító párnát kell használnia az autó saját öve mellett. Négy hátul ülő gyermeknél és taxikban azonban nem kötelező a gyermekülés. Amennyiben gyermekülés beszerelésére nincs lehetőség, mert az autóban nem alakítottak ki rögzítési pontokat, úgy a kötelezettség alól felmentést lehet szerezni. 2002 január 1-ig minden szülő haladékot kap a gyermekülés beszerzésére, e szabályozás ugyanis akkortól lép csak életbe.

Mivel egyre több veszélyes kereszteződést alakítanak át korforgalmúvá, szükségessé vált az ehhez kapcsolódó szabályozás megreformálása. A módosítás értelmében körforgalomba behajtáskor nem kell indexelni, kihajtáskor azonban továbbra is kötelező az irányjelző használata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala vizsgálatot folytatott a mozgáskorlátozottak parkolásával kapcsolatban. Mivel a számukra kijelölt parkolóhelyek száma nem elegendő, így ők a fizető övezetekben május elseje után nem csak a kijelölt helyeken parkolhatnak díjmentesen.

Az utóbbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű hóban a nem megfelelően felkészült autósok (téli gumi és hólánc nélkül) akadályozták a közlekedést. Az ehhez hasonló helyzeteket megelőzendő szabályozzák a hólánc használatát. Egyes hóval fedett útszakaszokon ideiglenes táblákkal kötelezővé kívánják tenni a hólánc felszerelését. Ehhez azonban még biztosítani kell a hólánc felszerelésére alkalmas parkolókat is.

A kerékpáros forgalom jelentős növekedése és az igazodás az európai normákhoz is megköveteli a kerékpárosok közlekedésének megfelelő szabályozását. Ilyen intézkedés például, hogy egyirányú útra a kijelölt kerékpársávon a forgalmi iránnyal szemben is behajthatnak a kerékpárosok. Az elsőbbséget szabályozó (stop, illetve elsőbbségadás kötelező) táblák alatt megjelennek kiegészítő táblák, melyek kerékpársáv esetén felhívják az autósok figyelmét a kerékpározók elsőbbségére. A kerékpáros közlekedést érintő módosítások csak 2002 január 1-től lépnek érvénybe.

Kommentek

A villanyautósok között is vannak ám tahók

Heteken át vesztegelt a gyorstöltőre kötve egy Tesla Model S. Ez nem tesz jót a technikának, amúgy meg udvariatlanság.

Az év pancser parkolását fotózták a Balatonnál

Most komolyan?! Ahhoz, hogy ez így sikerüljön, ahhoz bizony komoly tehetség kell. Gratulálunk, szép volt.

Vettel: A halál mellett nem szólhat érv

Sebastian Vettel egyszerűen nem érti, hogyan utasíthatja el bármelyik pilóta a felvédő glória bevezetését.

F1: Ökölharc a hockenheimi pályán – videó

Ha kiütöd a címvédőt, a címvédő is megpróbál kiütni…

Razziáznak a rendőrök

A hét eleje óta az európai rendőri szervek és a magyar hatóságok is fokozott közúti ellenőrzést tartanak.

F1: “Hamilton rossz példát mutat!”

A haasos Esteban Gutierrez szerint a Magyar Nagydíjon a középső ujjával üzenő Lewis Hamilton duplán is rosszul járt el, amikor így mutatta ki elégedetlenségét. Pedig nem ő az első, nagyon nem.

Csúnyán átverte a rendőröket egy motoros

Kilométereken keresztül üldözték, aztán úgy lépett meg, hogy a rendőröknek esélyük nem volt. De hol maradt az erősítés?

Összkerékkel felnőttebb a Mini Clubman

A látványosan meghízott a Mini trendi prémium kompaktja, ráadásul a Clubman már összkerékhajtással is elérhető.

F1: Ezért távozott a Ferrari-főnök?

Német sajtóértesülés szerint a távozó technikai igazgató, James Allison a Ferrari elnökével, Sergio Marchionnével különbözött össze.

F1: Családi verekedés Verstappenéknél

Holland híradások szerint a Red Bull-os Max Verstappen apja, Jos összeverte a saját édesapját, Fransot. Feljelentés is született, de a papa később visszavonta.

F1: A McLarené a harmadik legjobb kasztni?

A McLaren versenyigazgatója szerint a kasztni terén már beérték a Ferrarit, és ha a Honda jól halad a motorfejlesztéssel, 2017-ben már az élen küzdhetnek.

Ez az orosz gép, akár az Unimog kihívója is lehetne

A Silant-ról nem sokat lehetett hallani idehaza. Holott képes lenne megtörni az Unimog hegemóniáját.