Május elsején lép életbe a KRESZ-módosítás

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2001.04.28. 08.02

Néhány kivétellel 2001. májust 1-jén lép életbe a jelentős KRESZ-módosítás. A változások egyike a sebességhatárok emelése. Emellett lakott területen is kötelező lesz a biztonsági öv használata a hátsó ülésen és a gyermekülés beszerelése.

A legtöbb szó a lakott területen kívül megengedett sebesség 10 km/órás általános emeléséről esik. Eszerint május 1-től autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 130 km/h, autóúton 110 km/h, országúton pedig 90 km/h. A megemelt sebességhatárokat a 2500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsik és motorkerékpárok használhatják ki. Autópályán korszerű buszok számára engedélyezik a 100 km/órás sebességet, de ennek hatályba lépése 2002. január 1-től várható.

Jelentős eltérés a jelenlegi előírásoktól, hogy lakott területen belül minden 3500 kilós össztömeget meg nem haladó jármű vezetője a táblával engedélyezett magasabb sebességgel haladhat. Május elsejétől tehát egy teherautónak vizsgáztatott Citroen Berlingóval nem kötelező 50-nel menni városban egy 70-es táblánál. A lakott területen belül táblával engedélyezhető legnagyobb sebesség, igazodva az általános európai gyakorlathoz, 80 km/óra lesz.

Módosítják a biztonsági övek és a gyermekülés használatát is. A biztonsági öveket május elseje után elöl és hátul, lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező bekapcsolni. 12 évnél nem idősebb és 150 centiméternél nem magasabb gyermekek csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak. Ha egy gyermek a gyermeküléshez már túl nagy, de még nincs 12 éves vagy 150 centi magas, akkor ülésmagasító párnát kell használnia az autó saját öve mellett. Négy hátul ülő gyermeknél és taxikban azonban nem kötelező a gyermekülés. Amennyiben gyermekülés beszerelésére nincs lehetőség, mert az autóban nem alakítottak ki rögzítési pontokat, úgy a kötelezettség alól felmentést lehet szerezni. 2002 január 1-ig minden szülő haladékot kap a gyermekülés beszerzésére, e szabályozás ugyanis akkortól lép csak életbe.

Mivel egyre több veszélyes kereszteződést alakítanak át korforgalmúvá, szükségessé vált az ehhez kapcsolódó szabályozás megreformálása. A módosítás értelmében körforgalomba behajtáskor nem kell indexelni, kihajtáskor azonban továbbra is kötelező az irányjelző használata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala vizsgálatot folytatott a mozgáskorlátozottak parkolásával kapcsolatban. Mivel a számukra kijelölt parkolóhelyek száma nem elegendő, így ők a fizető övezetekben május elseje után nem csak a kijelölt helyeken parkolhatnak díjmentesen.

Az utóbbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű hóban a nem megfelelően felkészült autósok (téli gumi és hólánc nélkül) akadályozták a közlekedést. Az ehhez hasonló helyzeteket megelőzendő szabályozzák a hólánc használatát. Egyes hóval fedett útszakaszokon ideiglenes táblákkal kötelezővé kívánják tenni a hólánc felszerelését. Ehhez azonban még biztosítani kell a hólánc felszerelésére alkalmas parkolókat is.

A kerékpáros forgalom jelentős növekedése és az igazodás az európai normákhoz is megköveteli a kerékpárosok közlekedésének megfelelő szabályozását. Ilyen intézkedés például, hogy egyirányú útra a kijelölt kerékpársávon a forgalmi iránnyal szemben is behajthatnak a kerékpárosok. Az elsőbbséget szabályozó (stop, illetve elsőbbségadás kötelező) táblák alatt megjelennek kiegészítő táblák, melyek kerékpársáv esetén felhívják az autósok figyelmét a kerékpározók elsőbbségére. A kerékpáros közlekedést érintő módosítások csak 2002 január 1-től lépnek érvénybe.

Kommentek

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.