Május elsején lép életbe a KRESZ-módosítás

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2001.04.28. 08.04

Néhány kivétellel 2001. májust 1-jén lép életbe a jelentős KRESZ-módosítás. A változások egyike a sebességhatárok emelése. Emellett lakott területen is kötelező lesz a biztonsági öv használata a hátsó ülésen és a gyermekülés beszerelése.

A legtöbb szó a lakott területen kívül megengedett sebesség 10 km/órás általános emeléséről esik. Eszerint május 1-től autópályán a megengedett legnagyobb sebesség 130 km/h, autóúton 110 km/h, országúton pedig 90 km/h. A megemelt sebességhatárokat a 2500 kilogrammot meg nem haladó össztömegű gépkocsik és motorkerékpárok használhatják ki. Autópályán korszerű buszok számára engedélyezik a 100 km/órás sebességet, de ennek hatályba lépése 2002. január 1-től várható.

Jelentős eltérés a jelenlegi előírásoktól, hogy lakott területen belül minden 3500 kilós össztömeget meg nem haladó jármű vezetője a táblával engedélyezett magasabb sebességgel haladhat. Május elsejétől tehát egy teherautónak vizsgáztatott Citroen Berlingóval nem kötelező 50-nel menni városban egy 70-es táblánál. A lakott területen belül táblával engedélyezhető legnagyobb sebesség, igazodva az általános európai gyakorlathoz, 80 km/óra lesz.

Módosítják a biztonsági övek és a gyermekülés használatát is. A biztonsági öveket május elseje után elöl és hátul, lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező bekapcsolni. 12 évnél nem idősebb és 150 centiméternél nem magasabb gyermekek csak biztonsági gyermekülésben utazhatnak. Ha egy gyermek a gyermeküléshez már túl nagy, de még nincs 12 éves vagy 150 centi magas, akkor ülésmagasító párnát kell használnia az autó saját öve mellett. Négy hátul ülő gyermeknél és taxikban azonban nem kötelező a gyermekülés. Amennyiben gyermekülés beszerelésére nincs lehetőség, mert az autóban nem alakítottak ki rögzítési pontokat, úgy a kötelezettség alól felmentést lehet szerezni. 2002 január 1-ig minden szülő haladékot kap a gyermekülés beszerzésére, e szabályozás ugyanis akkortól lép csak életbe.

Mivel egyre több veszélyes kereszteződést alakítanak át korforgalmúvá, szükségessé vált az ehhez kapcsolódó szabályozás megreformálása. A módosítás értelmében körforgalomba behajtáskor nem kell indexelni, kihajtáskor azonban továbbra is kötelező az irányjelző használata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala vizsgálatot folytatott a mozgáskorlátozottak parkolásával kapcsolatban. Mivel a számukra kijelölt parkolóhelyek száma nem elegendő, így ők a fizető övezetekben május elseje után nem csak a kijelölt helyeken parkolhatnak díjmentesen.

Az utóbbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű hóban a nem megfelelően felkészült autósok (téli gumi és hólánc nélkül) akadályozták a közlekedést. Az ehhez hasonló helyzeteket megelőzendő szabályozzák a hólánc használatát. Egyes hóval fedett útszakaszokon ideiglenes táblákkal kötelezővé kívánják tenni a hólánc felszerelését. Ehhez azonban még biztosítani kell a hólánc felszerelésére alkalmas parkolókat is.

A kerékpáros forgalom jelentős növekedése és az igazodás az európai normákhoz is megköveteli a kerékpárosok közlekedésének megfelelő szabályozását. Ilyen intézkedés például, hogy egyirányú útra a kijelölt kerékpársávon a forgalmi iránnyal szemben is behajthatnak a kerékpárosok. Az elsőbbséget szabályozó (stop, illetve elsőbbségadás kötelező) táblák alatt megjelennek kiegészítő táblák, melyek kerékpársáv esetén felhívják az autósok figyelmét a kerékpározók elsőbbségére. A kerékpáros közlekedést érintő módosítások csak 2002 január 1-től lépnek érvénybe.

Kommentek

Óriási csatával lett dobogós Kiss Norbi a Hungaroringen

Látványos előzésekkel, magyar fölénnyel és hosszú combokkal folytatódott ma a Kamion Európa-bajnokság.

F1: Nagyon jó helyzetben a Force India

Remekül szerepelt a Force India a Belga Nagydíj időmérő edzésén. Sergio Perez a hatodik, Nico Hülkenberg a hetedik helyről indulhat, bizakodnak a pilóták.

F1: Alonsót még büntethetik a verseny előtt

Fernando Alonsót a Belga Nagydíj vasárnapi rajtja előtt további hátrasorolással sújthatják, de nem érdekli, csak a célba érés számít. Jenson Button nagyon örül a 9. helynek.

F1: Ricciardo túljárt Verstappen eszén?

A Red Bullnál mindkét pilóta saját maga dönthetett arról, milyen gumistratégiával kezdi a versenyt. Daniel Ricciardo úgy érzi, ő sakkozott okosabban.

F1: Hamiltont megszívatták a trükközéssel?

Lewis Hamilton motorcserés büntetések miatt a mezőny végéből indul a vasárnapi Belga Nagydíjon, azt mondja, a legrosszabbkor jött a hátrasorolás és a gumik sem fekszenek majd neki igazán.

F1: Vettel úgy érzi, nyerhet Belgiumban

Sebastian Vettel ugyan csak negyedik lett a Belga Nagydíj időmérőjén, de úgy érzi, megnyerheti a vasárnapi futamot.

F1: Rosbergnek nem volt rutinmunka a pole

Noha úgy tűnt, hogy Nico Rosberg kényelmesen szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjon, a német szerint nem volt sima a kvalifikáció, és a verseny sem lesz az. Az első három nyilatkozatai.

F1: Rosbergé a pole, Verstappen a nyakán

A Forma-1-es Belga Nagydíj időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg hozta a pole-t, de a helyi hős, a Red Bull-os Max Verstappen is ott lesz az első sorban. A ferrarisoké a második sor.

A flexből készült láncfűrésznél érdekesebb dolgot nem látsz ma

Akinek csak néha kell egy-egy vastagabb ágat elfűrészelni otthon, annak felesleges kiadás egy láncfűrészbe befektetni, de nem is kell, ugyanis némi házi barkáccsal a jó öreg sarokcsiszolóból is alkalmi fűrész lehet.

F1: Räikkönené az utolsó edzés, Verstappen bajban

A Forma-1-es Belga Nagydíj utolsó edzésén a ferraris Kimi Räikkönen lett a leggyorsabb, miközben tovább trükköztek Lewis Hamiltonnal, a Red Bull-os Max Verstappen pedig műszaki hibával küszködött.

F1: A Force India nem hisz Perez lelépésében

Bár a spekulációk a Renault-hoz kötik Sergio Perezt, a Force Indiánál azt mondják, jövőre is náluk versenyez majd.

Földönkívüliek támadtak meg egy autómosót

Mostanában nagy divatja van a hátborzongató átveréseknek, amiből a Ford sem akar kimaradni.