A 2000 nyarán kinevezett új Volvo elnök, Hans-Olov Olsson fiatalos lendülettel fogott neki a Ford tulajdonában lévő Volvo Car Corporation vezetéséhez és meghirdette a “Revolvolúciót”, a márka átalakítási és növekedési programját.

A célok ambiciózusak: Olsson 2005-re másfélszeresére, évi 600 000 darabra kívánja növelni a cég forgalmát. Az öt éven belül elérendő 200 000 darabos növekedés nem kis feladat, még akkor is, ha tudjuk, a svéd cég “növésben van”, és a további erősödésben nagy szerep jut a jövőre jelentkező luxusterepjárónak és a 40-es széria útódainak.

A tervek bejelentésekor az új elnök két további fontos célt jelölt meg. Az egyik a jövedelmezőség, a másik pedig az ügyfél elégedettség javítása. A profitábilis növekedés egyértelmű üzenet: a 600 000 darabos forgalmat nem “minden áron” szeretné a Volvo elérni.
Amikor pedig Olsson az ügyfelek elégedettségét tűzi ki célul, nagyon is fontos tényezőt említ.

Az elégedett ügyfél ugyanis létkérdés, és a csökkenő piacon folyó egyre élesebb verseny miatt mind inkább az lesz. Az ügyfél elégedettség javítása és az eladások növelése céljából a Volvo új értékesítési rendszert vezetett be Magyarországon, Lengyelországban és a Cseh
Köztársaságban. Az új rendszer alappillére a közvetlen, nem márkakereskedőkön keresztül folytatott értékesítés, melyet személyes tanácsadókként végeznek a cég munkatársai.

Az ügyfél szempontjából előnyt jelent, ha közvetlen kapcsolatban lehet az információk forrását jelentő gyártóval, illetve annak első helyi forgalmazójával. A közvetlen értékesítés nagy előnye továbbá, hogy így a kereskedői árrés is megtakarítható. Íme, két légy egy csapásra: profit és elégedett ügyfél.

Szintén az ügyfelek jobb kiszolgálását és megtartását célozzák azok a szolgáltatások, melyeket az autóval együtt vásárol meg a vevő. Biztosítás, finanszírozás, műszaki segélynyújtás, tartozékok értékesítése és kölcsönzése mind testre szabott ajánlatot jelent az új tulajdonos számára, aki joggal érezheti: kiszolgálják. A kapcsolódó szolgáltatások eladása külön bevételt is jelent a cég számára – gyakran az autó eladásán jelentkező árrést meghaladó mértékben – amint azt a recesszió kapcsán átalakításba kezdett Ford és GM is felfedezte.

Prémium márka – prémium szolgáltatások — mondja a Volvo, amikor a közvetlen értékesítést személyes értékesítési tanácsadók végzik, akik — lévén a Volvók egyedi igény szerint készülő autók — igyekeznek minden ügyfelet testre szabott ajánlattal megkeresni. A személyes kiszolgálás és tanácsadás a Volvo új stratégiájának kulcsszavai. Mivel a cél az ügyfelek elégedettsége, azaz hűsége és megtartása, a Volvo hosszú távú kapcsolatot épít ügyfeleivel.
A kapcsolat ezért nem ér véget a szerződés aláírásakor, hanem folytatódik az autó teljes életciklusa alatt. Az ügyfélszolgálati munkatársak figyelemmel követik a tulajdonos és autója útját, további szolgáltatásokat és tanácsadást kínálva. A márkahűség elnyerése tehát a cél, mely újabb modellek vásárlásában jelentkezik.

A tervek szerint így nőnek az eladások, melyek támogatására — közvetlen értékesítésről lévén szó — direkt marketing eszközöket használ a Volvo. A házaló ügynökökkel rossz tapasztalatokat szerzett hazai vásárlók megnyugodhatnak. Itt sokkal kifinomultabb módszerekről van szó: eseményekről és direkt marketing kampányokról, melyek alapját a cég adatbázisa adja. Az adatbázis az érdeklődőkkel és a potenciális vevőkkel folyamatosan bővül, akik a hatályos adatvédelmi törvények értelmében csak saját kérésükre kerülhetnek nyilvántartásba.

Egy autó árának Európában akár 30 százalékát is kitehetik a marketing költségek. A közvetlen, direkt marketingen alapuló értékesítés-támogatás pedig általában hatékonyabb, ezért olcsóbb, mint a tömegmédiumokban hirdetni. Itt az újabb lehetőség tehát a költségek csökkentésére és a jövedelmezőség javítására.

A közvetlen értékesítés és a direkt marketing mellett a növekedés érdekében azonban a Volvo sem feledkezhet meg a hagyományos, autószalonokban folyó kereskedelemről. Ezért nyitotta meg a Volvo Autó Hungária bemutatótermét, a Volvo Galériát a WestEnd-ben. Az új utakat kereső Volvo igyekezett itt is a megszokottól eltérőt létre hozni, ezért a hangsúlyt nem a kiállított autókra helyezte, hanem a Volvo márka filozófiájára, kiállítást rendezve a cég biztonságtechnikai fejlesztéseinek bemutatására. A Volvo Galéria amellett, hogy az autószalonként működik, rendezvényeknek is otthonul szolgál.

A Volvo kísérlete igazán időszerű: Európában beköszöntött a hét szűk esztendő, jövőre pedig várhatóan életbe lép az autókereskedelem új szabályozása, mely szerint megszűnne a márkák kizárólagos forgalmazása.
A Volvo által Magyarországon is bevezetett új értékesítési rendszer eredményességétől függ, hogy vajon az új módszereket alkalmazza-e a cég a fejlettebb nyugat-európai piacokon is.