Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Keréknyomás-ellenőrzés az abroncson belül

Continental ContiPressureCheck

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.09.22. 12:00
A járműiparban jelenleg kétféle keréknyomás-ellenőrző rendszert alkalmaznak. Az egyik a kerekek forgási sebességének, ezáltal azok kerületének összehasonlításából következtet egy esetleges defektre. Ezen rendszer hátránya, hogy kialakításánál fogva csak nagyobb eltérést képes biztonsággal jelezni, ezért a defekttűrő abroncsoknál egész nagy nyomáskülönbségre is csak nehezen reagál, miközben az azonos tengelyen lévő kettős defektet jó eséllyel észre sem veszi.

A kerekenként elhelyezett nyomásérzékelők költségesebbek ugyan, mint a számított értékkel dolgozó rendszerek, mivel szerelésnél oda kell figyelni a szelepre vagy a szelepbe épített érzékelő óvatos kezelésére, valamint több garnitúra abroncs esetén újabb készlet érzékelőre van szükség, mégis a hatékony baleset-megelőzéshez és abroncsvédelemhez ilyen a költségesebb megoldásra van szükség. A Continental most bemutatott ContiPressureCheck (CPC) rendszerének érzékelői azonban nem a kerék külsejére, hanem a gumiabroncsok belsejébe kerülnek, ezáltal többletinformációhoz juthatnak, valamint az érzékelők sérülésének veszélye is jelentősen csökkenthető.

Ezeket a fém 200-asnál nem nagyobb, körülbelül egy centiméter vastag, gumiba ágyazott kis eszközöket ragasztással rögzítik az abroncs belső falára, ahol folyamatosan mérik a gumiban lévő nyomást úgy, hogy közben a működésükhöz szükséges energiát piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik. A folyamatos és pontos helyzetértékelésből pedig következik, hogy egy lassú defektről is idejében értesülhet a kamion sofőrje a vezetőfülkében elhelyezett információs kijelzőn keresztül, miáltal elkerülhetőek a későbbi, nagyobb problémák, valamint megnövelhető a gumiabroncsok élettartama is.
A szakértő elmondása szerint a német utakon futó haszongépjárművek 12%-a alacsonyabb légnyomású abroncsokkal közlekedik mint az előírt, ami magasabb gördülési ellenállást eredményez, valamint fokozott üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással jár. Valójában már az optimálistól kismértékben eltérő légnyomás is növeli az abroncs deformációját, ami alacsonyabb értéknél túlmelegedéshez és élettartam csökkenéshez vezet,túl magas abroncsnyomás esetén pedig rendellenes kopást, ezáltal szintén rövidebb élettartamot eredményez.

A CPC azonban nem csak az abroncsokban lévő nyomást, hanem azok hőmérsékletét is figyeli, ami egy külső egységgel csak az abroncs pereme alá helyezett, nehézkesen szerelhető eszközzel lenne lehetséges. Ezen többletinformáció birtokában képes a rendszer a tűzveszélyre, valamint további hibákra is figyelmeztetni a jármű vezetőjét, amivel a rakománytüzek és durrdefektek jelentős része megelőzhető.

Az adatfeldolgozó egység figyelemmel követi a szenzorok által küldött légnyomás- és abroncshőmérséklet-adatokat, majd a mért értékeket megjeleníti a vezetőfülkében. A sofőr beállíthatja az elvárt guminyomásokat, valamint folyamatosan figyelemmel kísérheti az abroncsok állapotát. A CPC azonnal figyelmeztet, ha a beállított értékekhez képest bármilyen eltérés mutatkozik, vagy ha hirtelen légnyomásvesztést érzékel valamelyik abroncsban.
A ContiPressureCheck-szett tartalmazza a jeladókat, a vevőegységet és a kommunikációs rendszert. A CPC felszerelése gyors és egyszerű, miközben egy szenzor életciklusa során a kerékcseréket követően több gumiabroncsban is felhasználható a szenzorban található akkumulátor élettartamának figyelembevételével, mely körülbelül 6 év vagy 600000 kilométer, azaz jelentősen több, mint egy abroncs átlagos élettartama. A ContiPressureCheck 2013 őszétől lesz elérhető az európai piacokon, elsőként Németországban, Lengyelországban, a Benelux államokban és Törökországban, később pedig hazánkban is, ahol jól illeszkedik majd a Continental Magyarországon is bevezetett és korábban már általunk is bemutatott Conti 360 szolgáltatásához, mivel a rendszer használata megkönnyíti és meggyorsítja az időszakos ellenőrzések folyamatát, valamint jelentősen csökkenti az ekkor feltárt, régebb óta fennálló hibák mennyiségét.
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

Itt az új magyar elektromos midibusz!

Megérkezett az új magyar elektromos midibusz, melyre kelet felől komoly érdeklődés mutatkozik.

Átfaragták az erdőjárót

Minimális változásokkal kezdi az új modellévet a Mini emelt hasú ötajtósa. Még idén piacra lép a megújult modell.

F1: Hamilton zsinórban a harmadikra készül

Optimistán várják a hétvégi Kínai Nagydíjat a Mercedes pilótái, de minden okuk meg is van erre: a sanghaji pályán van egy 1,3 ...

Schumi apjának adta ki magát a behatoló

Amint kikerül a grenoble-i kórházból Michael Schumacher, teljessé válik a hírzárlat. A családnak elege van a kíváncsiskodókból.

Top10: A legmenőbb fűnyírótraktorok

Extremitások és reális vágyálmok a pázsitgondozás varázslatos világából: épített agyament masináktól a hétköznapi kerti gépcsodákig. ...


13
Szélkerékért küzd az elektromos autós magyar Don Quijote

Szélkerékért küzd az elektromos autós magyar Don Quijote

Girhes ló helyett 30 milliós limitált Teslával és kopottas Revával jár. Saját szélkerékkel maga termelné az áramot elektromos ...


Amerikás Ikarusok

Hazánk közel három évtizeden át ontotta Amerikának az autóbuszokat. A sikerben nagy szerepe volt az Ikarusból kinőtt NABI-nak.


12
Vége a legolcsóbb magyar autónak

Vége a legolcsóbb magyar autónak

2014 a Splash utolsó éve, helyét egy indiai kisautó töltheti be a jövőben. De idén az esztergomi gyár rákészül egy nagyon izgalmas ...


26
Korosan is kívánatos

Korosan is kívánatos

Bár nem mai darab, mégis teljes díszben ragyog az öreg BMW. Gazdája véletlenül sem cserélné újabbra.


10
Napistenek, szevasztok!

Napistenek, szevasztok!

245 lóerős, mégsem csábít száguldásra a BMW 428i négyhengeres benzinmotorral szerelt kabrió kivitele.


7
Busz vs. teherautó. Mi történt utána?

Busz vs. teherautó. Mi történt utána?

Másként emlékezett a balesetre a buszsofőr, a teherautó vezetője, de még az utasok is.


8
Használt autó: mit tudnak a legolcsóbbak?

Használt autó: mit tudnak a legolcsóbbak?

Nekiálltunk 100 ezer forint körüli használt Ladákat nézni, szerkesztőségi totemállatnak. Mit tud egy benzin-gázos 2107, 99 ezer ...


Kétkerekű Hummer

A Grace One nevű szörnyetege bringának nagy, motornak kicsi. De a legjobb villanyhajtású kétkerekű, ami eddig a kezünkbe került.


18
Mire jó a legdrágább Rapid?

Mire jó a legdrágább Rapid?

Alapképletéhez képest túl erős, túl igényes és túl drága a Rapid dízelmotoros csúcsváltozata. Ha nem is mondhatjuk rá, hogy cifra ...


15
Vignale: luxus Ford, Audi áron

Vignale: luxus Ford, Audi áron

Vignale néven fényűző modellekkel bővül a Ford kínálata. Ott voltunk a luxus S-Max leleplezésén, amit a cég a milánói bútorkiállításra ...


10
Öreg autók hétvégéje

Öreg autók hétvégéje

Itt a hétvége, nézzünk el a Vasúttörténeti Parkba! Kivételesen autókkal lesz tele.