A Volánbusz és a BKV a 3-as metróvonal miatt együtt fog működni a metrópótlásban. Ez az együttműködés kiterjed többek között a humán erőforrásra, az új autóbuszok hiba- és más egyéb statisztikai adatainak megosztására, valamint a forgalomszervezésre. A BKV emellett 30 darab autóbuszt “megvesz” a megrendelt mennyiségből, ergo a Volánbusznak “csak” 150 darabot kell kifizetnie. Azt azonban egyelőre még nem tudni, hogy a 180 buszból mennyi Modulo vesz részt a metrópótlásban majd a BKV és a Volánbusz állományából.

Mint ismeretes, a Volánbusz Zrt. 2017. január 16-án kötött szerződést az Ikarus Egyedi Kft.-vel 180 darab csuklós autóbusz megvásárlására. A kompozit szerkezetű és acélvázas buszokat gyártó cég, a Modulo M168D-es típussal indult. Bár a modellből jelenleg egy darab Euro 6-os prototípus létezik, az a korábban ARC 187, illetve Ikarus V187 néven gyártott típusok alapjaira épül, melyeket valóban volt ikarusos mérnökök terveztek. (Az Ikarus V187-esről az alábbi linken olvashat részletesen.)

A Modulo M 168D utastere. Fotó: Aranyi Péter

A Volánbusz által megrendelt mennyiséget azonban augusztusban le kellett volna szállítania az Ikarus Egyedi Kft.-nek. Szintén augusztusban viszont megjelent egy rendeletmódosítás, mely szerint minden újonnan forgalomba helyezett, 22 főnél több utas szállítására alkalmas autóbusz motorterét automata tűzoltókészülékkel kell felszerelni. A Volánbusz Zrt. emiatt szerződésmódosítást tett közzé augusztus 14-én, így az Ikarus Egyedi Kft. – a módosítás aláírásának napjától – újabb 240 napot kapott a buszok leszállítására. A kötbér miatt egyébként a gyártónak minden egyes napért buszonként 150 ezer forintot kellett volna fizetnie.

A módosítás miatt a 180 autóbusz összesen 15,526 milliárd forintba fog kerülni. Darabonként a korábbi 85,4 millió helyett 86,2 millió forintot kell fizetni a buszokért. Ez az ár egyébként erős piaci átlagnak tekinthető. A BKV 2,587 milliárdot tesz le az asztalra a 30 darab autóbuszért.

Az, hogy a BKV Modulo M168D típusú buszokat helyezhet forgalomba, komoly fricska lehet Tarlós István számára, ugyanis tavaly még azt állította, hogy nincs magyar autóbuszgyártás. Emiatt kizárta, hogy a metrópótlás hazai fejlesztésű buszokkal történjen. Úgy tűnik, jót tett az iparágnak a halálhír keltése: tavaly óta már 316 elővárosi és intercity kivitelű hazai gyártmányú autóbuszt helyeztek forgalomba a vidéki közlekedési központok. Ha valóban elkészül a 180 darab Modulo busz, akkor az évtized legnagyobb üzlete lehet a magyar csuklósautóbusz-gyártás terén.