Mindezt Moszkva polgármestere, Szergej Szobjanyin árulta el nemrég egy megbeszélésen, melyen a Kamaz képviselői is részt vettek. Az elmúlt két és fél évben számtalan elektromos buszt teszteltek a közel 12 millió fős metropoliszban. Ezek között több orosz fejlesztésű gyártmány volt, így nem túlzás azt állítani, hogy nehezen elképzelhető, hogy külföldi gyártók termékei rúgjanak labdába a hamarosan kiírandó tendereken.

Többek között a Kamaz is tesztelte a Nefaz 6282-es prototípust, mely 20 perces feltöltéssel mintegy 100 kilométer megtételére alkalmas. Az alacsony padlós jármű szélsőséges időjárási körülmények között is bizonyított, hiszen a tesztek igazolták, hogy akár -30 fokban is képes közlekedni. Bár önmagában jól hangzik, hogy Moszkvában idővel Kamaz buszok fussanak, a GAZ-csoporthoz tartozó LiAZ is rendkívül ígéretes prototípust hozott össze.

A Nefaz 6282-es tavaly debütált a publikum előtt a Busworld Russia kiállításon.

A LiAZ 5292-es autóbusz a Moszkvai Technológiai Egyetem, illetve a német Siemens közös, szakmai támogatásával valósult meg. A szintén alacsony padlós, városi utasszállításra tervezett jármű a befogadóképesség tekintetében ugyanolyan jól teljesít, mint dízeles társai: utasterében 27 ülőhely és 48 állóhely található. A rendelkezésre álló peron részen pedig akár három kerekes székes utas is elférhet. Ez az elektromos autóbusz a Kamazhoz hasonlóan ugyancsak 100 kilométeres hatótávval rendelkezik, azonban a LiAZ szakemberei szerint ez még tovább növelhető.

A LiAZ 5292-es típust is tesztelték Moszkvában, ahol január és július vége között több mint 13 500 kilométert tett meg. A jármű a tesztidőszak alatt egy nap 220 kilométert futott két feltöltéssel és összesen 25 ezer utast szállított. A modell akkumulátorai gyors töltéssel maximum egy óra alatt, lassú töltéssel pedig 2-3 óra alatt tölthetők fel. A LiAZ decemberre szeretne előállni egy újabb prototípussal, mely nagyobb hatótávval rendelkezik majd, illetve ebbe már beépítik a moszkvai tesztek során szerzett tapasztalatokat is. Azt az autóbuszt várhatóan már lítium-titán akkumulátorokkal szerelik.

A LiAZ 5292-es elektromos autóbusz fél éven át közlekedett Moszkvában.

Oroszországban tehát egyre nagyobb lendületet vesz az elektromos buszok fejlesztése. Ha Moszkva valóban komolyan gondolja, hogy csak és kizárólag elektromos buszokat vásárol 2021-től, akkor az első zéró emissziójú autóbuszoknak már a jövő évben forgalomba kell állniuk, hogy kellő tapasztalatra tehessen szert a helyi közlekedési szolgáltató.

Az orosz elektromos autóbuszok európai expanziójától azonban egyelőre nem kell tartani, hiszen többek között a lengyel autóbuszgyártás jóval előrébb tart ezen a téren. A Solaris 12 méteres Urbinóját például tavaly a 2017-es Év busza címmel tüntették ki.