A Lux Express másfél éves magyarországi jelenlét után, februárban bejelentette, hogy kivonul a hazai piacról. Mivel az emelt szolgáltatásokat kínáló észt busztársaságot kevesen ismerték nálunk, talán nem is tudtuk, mit veszítünk. A Lux Express nemrég olyan komfortos, üzletembereket célzó buszokat helyezett forgalomba, melyeket eddig menetrend szerinti nemzetközi viszonylatokon nem igazán alkalmaztak fapados busztársaságok.

Ezek különlegessége az utastér kialakításában rejlik. A tavaly vásárolt Scania Irizar i8 típusú, Business-osztályos autóbuszok kialakításánál a kényelem volt a fő szempont, ezért az utasterükben az egyik oldalon páratlan üléseket építettek be. Így aki szeret menet közben egyedül ülni, az minden további nélkül megteheti. Természetesen a dupla üléspárokban helyet foglalóknak sem kell nyomorogniuk, a székek között ugyanis széles könyöktámaszok kaptak helyet.

Mint a levegőben

A Lux Express nem titkolt módon a repülőtársaságok komfortkínálatát szeretné megvalósítani a nemzetközi távolsági közlekedés terén. Nem nehéz kitalálni tehát, honnan jött az ötlet a szokásosnál komfortosabb autóbuszokhoz. Valamennyi ülést széles háttámlával, valamint felhajtható, párnázott lábtartóval szerelték fel. Emellett minden ülés háttámlájába érintőképernyős mini tableteket szereltek be, melyeken filmeket, de akár sorozatokat is lehet nézni. Ezek ugyanakkor nem feltétlenül működnek mindig, megbízhatóan.

Ingyen bubi és rágcsa

A szokásosnál tágasabb, kényelmes buszok alkalmazása nem új keletű jelenség az észteknél. A Lux Express régóta közlekedtet olyan járatokat is, melyek kevert kialakítású utastérrel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy a járművek hátsó traktusában áll rendelkezésre a 2+1 székes kialakítás, elöl pedig a szokásos turistabuszos elrendezés fogadja az utasokat. A hátul helyet foglalók számára a szokásos ingyenes wifi és forróital-fogyasztás mellett pluszban 230-as csatlakozók, ingyenes ásványvizek és rágcsálnivalók is járnak. Mondjuk, ha másképp nem is, így biztosan el lehet viselni egy hosszabb utat.

Az észt cég járataival a Baltikumot kapcsolja össze Lengyelországgal és Oroszországgal. A Lux Express ugyanakkor még Helsinkibe is közlekedtet nemzetközi járatot Szentpétervár érintésével. A társaság 2016-ban több mint 100 felső kategóriás Scania Irizar buszával 2,1 millió utast szállított. Autóbuszaik évente 250.000–425.000 kilométert futnak és összesen 1,5–1,8 millió megtett kilométer után végleg elbocsátják őket az örök vadászmezőkre.

Egy biztos: ilyen buszok jó ideig meg sem közelítik Magyarországot. De, ki tudja, elképzelhető, hogy járnak erre még nyelvrokonaink komfortbuszai.